ALKMAAR – Onder grote belangstelling van ondernemers, bestuurders en studenten werd ons de 4e industriële revolutie aangekondigd. Vlak daarna organiseerde de destinatiemarketingorganisatie Holland boven Amsterdam een startbijeenkomst waar de eerste resultaten van toeristische marketing voor de regio Holland boven Amsterdam werden getoond. Tijdens de bijeenkomst werd ons duidelijk gemaakt hoe de toerist denkt en handelt. Vierde industriële revolutie en verplaatsen in de toeristische consument: Er is sprake van een levensgrote kloof.
Datascience
Na de uitvinding van de stoommachine zijn er nog twee industriële revoluties geweest. Eind 1800 dankzij de uitvinding van de elektriciteit en eind 1900 met de komst van de informatietechnologie. De vierde industriële revolutie onderscheidt zich van de voorgaande revoluties vanwege de snelheid van ontwikkelingen, de wereldwijde schaal ervan en de indringende gevolgen voor de mens en de samenleving.
We hebben het dan over begrippen als Internet of things (IoT), blockchain, algoritmes en Robotisering. Het zijn al lang niet meer alleen mensen en organisaties die digitaal met elkaar verbonden zijn. Steeds meer objecten veranderen in een computer, van auto’s en tractoren tot lantaarnpalen, koelkasten en bruggen. En al deze objecten communiceren met elkaar en met hun gebruikers en maken het internet ook ‘slim’. Vliegtuigen registreren zelf hun vluchtgegevens, die na landing zorgvuldig worden geanalyseerd. Windmolens geven door wanneer onderhoud nodig is. Slimme meters geven energiestanden door, houden onze hartslag bij of tellen de bewegingen die wel elke dag maken.
Stap voor stap vervaagt het onderscheid tussen de digitale en de fysieke leefwereld en ontstaat een geheel nieuwe werkelijkheid. Bedrijfsprocessen veranderen, schakels kunnen worden weggenomen en met behulp van blockchain gaan traditionele sectoren van de economie verdwijnen. Voor elk bedrijf of organisatie is het tijd om op te letten. Immers, de impact is groot en de snelheid van de verandering neemt alleen maar toe, zo is de conclusie van het eerste college van Datascience Alkmaar. Er volgen nog verschillende colleges. Belangstellenden kunnen op de hoogte blijven via http://www.datasciencealkmaar.nl/.
Destinatiemarketing Holland boven Amsterdam
Tijdens een inspirerende bijeenkomst bij Kwekerij Siem Munster in Slootdorp presenteerde de destinatiemarketing organisatie Holland boven Amsterdam de eerste concrete resultaten van de marketinginspanningen om de toerist naar de regio te trekken. Vlogs, adworks, social media een interactieve website. Allemaal middelen van deze tijd en hard nodig om de toerist te bereiken. Met deze middelen laten we het traditionele Holland zien, Holland boven Amsterdam, het beste wat Holland te bieden heeft. De molens, dijken, polders, dorpen en steden; alles is zelf geboetseerd door onze voorouders met noeste arbeid. De rijke natuur geeft het gebied kleur. De boodschap is duidelijk en appelleert aan een behoefte bij gelukkig een groeiend aantal bezoekers. Voor meer inzicht: https://www.hollandbovenamsterdam.com/.
Tijdens dezelfde bijeenkomst schetste het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) één van de belangrijkste doelgroepen voor de regio: de Duitser. Een opmerkelijk beeld bleef bij mij hangen. Ondanks alles volhardt nog steeds een meerderheid van de Duisters met contant betalen. Geen pin of creditkaart, laat staan Big Data of Blockchain.
Dat maakt ondernemen zo interessant. Enerzijds moet je anticiperen op een snel op ons afkomende toekomst vol met digitale mogelijkheden en tegelijkertijd moet je je steeds weer verplaatsen in je klant die deze stap nog helemaal niet heeft gemaakt. Ondernemen is niets anders dan stretchen tussen toekomst en verleden. Dat maakten de afgelopen weken me wel duidelijk.
Thijs Pennink