Nieuws

Wethouder Elzakalai optimistisch over groeikansen Schiphol

De gemeenten rond Schiphol moeten met elkaar en met Schiphol zelf in gesprek


SCHIPHOL – In gesprek blijven over de groeimogelijkheden van de nationale luchthaven en alles op alles zetten om tot een oplossing te komen. Dat heeft de Haarlemmermeerse wethouder Adam Elzakalai (Luchthavenzaken) vandaag gezegd in ‘1 op 1’ een nieuw radioprogramma van presentator Sven Kockelmann bij NPO Radio 1.

Milieueffectenrapportage

De wethouder liet zich gisteren in vergelijkbare bewoordingen uit op het NOS Journaal over een onderzoek van de NOS waaruit blijkt dat een aantal gemeenten, “zeker achtâ€, volgens de NOS, Schiphol niet meer vertrouwt.

Het geslonken vertrouwen betreft de zogenoemde milieueffectenrapportage (MER). Dat is het onderzoek van de luchthaven waarin de mogelijkheden voor groei van het aantal landingen en starts wordt berekend. Gemeenten als Uithoorn en Castricum geven aan dat zij de afgelopen jaren meer overlast van vliegtuigen ervaren en vrezen dat de situatie alleen maar verergert als Schiphol groeit.

Haarlemmermeer zit niet bij de gemeenten die de luchthaven niet vertrouwen. Haarlemmermeer heeft ook niet meegedaan aan het onderzoek van de NOS omdat een genuanceerde beantwoording van de onderzoeksvragen niet mogelijk was. Adam Elzakalai zei tegen Sven Kockelmann, die er om bekend staat dat hij zijn gesprekspartners het vuur aan de schenen legt: “Eens, niet eens en ik weet het nietâ€, waren de mogelijkheden. Dat is me echt te zwart-wit voor deze complexe materie. Liever dan dat ik aan zo’n onderzoek mee doe, kom ik dan in een programma als dit”.

Wethouder Elzakalai noemt Schiphol wél een betrouwbare partner: “Ik ben nu zo’n viereneenhalf jaar wethouder en al die tijd is er wat mij betreft nooit een vertrouwenscrisis geweest, ook nu niet. Wel is het zo dat we wel eens van mening verschillen maar dat hoort bij een gezonde verstandhouding. Het vertrouwen in elkaar kan alleen maar weer groeien als je met elkaar om tafel gaat.”

Geen goed alternatief

Op de vraag wat er moet gebeuren als de partijen er toch niet uitkomen, reageerde de wethouder zowel in het Journaal als bij ‘1 op 1’ met de constatering dat dat tóch moet lukken, al was het maar omdat er geen goed alternatief is.

De Haarlemmermeerse wethouder is ook helemaal niet zo pessimistisch: “Anders neemt Den Haag het over. Dan praten we niet met elkaar maar praat Den Haag over ons en bepaalt Den Haag voor ons. Dat moet je niet willen. Er waren wel vaker hobbels te nemen. Die zijn toen ook genomen.”

Fundament

De wethouder wees erop dat de cijfers waarmee Schiphol vermoedelijk in maart 2018 komt door onafhankelijke deskundigen onder de loep worden gelegd en dat er ook een extra contra-expertise komt.

“Zodat we geen nieuwe discussies over de betrouwbaarheid van de cijfers hoeven te hebben.”

Met Elzakalai is wel degelijk over groei van Schiphol te praten, gaf hij aan in het programma 1 op 1.

“Uiteraard met inachtneming van de veiligheid, effecten op de leefomgeving en de hinder. Die MER-cijfers moeten het fundament zijn van het nieuwe huis dat Schiphol heet.”

De wethouder maakte duidelijk dat het hem niet om de groei van de luchthaven op zich gaat “maar om de economie van de bv. Nederlandâ€.

Het moet volgens de Haarlemmermeerse bestuurder mogelijk zijn om vluchten met minder economische waarde naar Lelystad te verplaatsen. Dan ontstaat er op Schiphol meer ruimte voor vluchten die in grotere mate aan de economie bijdragen.

Technologie

Elzakalai maakte verder duidelijk dat hij er zeer van doordrongen is dat er lastige vraagstukken op tafel liggen en dat er van alle kanten water bij de wijn zal moeten. Anderzijds wil hij van het beeld af dat er louter tegengestelde belangen op tafel liggen. Ook vertrouwt hij op de voortschrijdende technologie.

Vorig bericht Het Kwakelhuis in Alkmaar gaat tegen de vlakte voor nieuwbouw
Volgend artikel Veel schade en KLM annuleerde gister 96 retourvluchten vanwege westerstorm

Nu op WijNoordHolland