infra

Noord-Holland: grootschalige werkzaamheden aan infrastructuur in 2024

Werkzaamheden aan bruggen, tunnels, dijken en snelwegen in Noord-Holland, o.a. A7, A9 en A10

Noord-Holland: grootschalige werkzaamheden aan infrastructuur in 2024

Rijkswaterstaat voert in 2024 diverse grootschalige werkzaamheden uit aan onder andere bruggen, tunnels, dijken en snelwegen in Noord-Holland. Dit gebeurt om deze infrastructuur in goede conditie te houden én toekomstbestendig te maken.

Dit kan bij sommige werkzaamheden leiden tot fors extra reistijd. Zoals op de snelweg A7 bij Purmerend waar we de brug over het Noordhollandsch Kanaal versterken. Voor alle werkzaamheden geldt dat ze van tevoren worden afgestemd met de omgeving en dat we de hinder voor de (vaar)weggebruiker proberen te beperken.

Verschillende werkzaamheden Noord-Holland

De grootschalige werkzaamheden in Noord-Holland vinden op verschillende plekken plaats. Zoals op de snelweg A10 waar de brandwerendheid van de Tweede Coentunnel wordt hersteld, de geluidsschermen langs de A10-Noord worden vervangen en de start van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer.

Op de snelweg A9 wordt de wegverbreding tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht aangepakt. Op Texel wordt de kust onderhouden en wort een groot onderhoud uitgevoerd aan de veerverbinding met Den Helder. In IJmuiden wordt verder gebouwd aan de zoutdam in het Binnenspuikanaal en wordt een nieuwe pomp geïnstalleerd in het grootste gemaal van Europa.

Op de autoweg N99 maken we de weg een stukje veiliger en starten we met het renoveren van de Kooybrug. Op Marken versterken we de Zuid- en Westkade van de dijk. Een overzicht van alle grootschalige werkzaamheden is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Noord-Holland.

Regulier onderhoud Noord-Holland

Naast bovengenoemde grootschalige werkzaamheden voert Rijkswaterstaat dagelijks onderhoud uit aan (vaar)wegen, tunnels, sluizen en bruggen. Dit onderhoud vindt voor een groot deel buiten het zicht van de (vaar)weggebruiker plaats, zoveel mogelijk ’s nachts en in de weekenden en buiten het vaarseizoen. Dan is er minder verkeer op de (vaar)weg en blijft de hinder beperkt.

Goed voorbereid de (vaar)weg op

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers en vaarweggebruiker hun reis goed voor te bereiden en op tijd weg te gaan. Dit kan via de routeplanners op Rijkswaterstaat verkeersinformatie  en Vaarweginformatie  en door gebruik te maken van actuele navigatiesystemen.

Dit is nog belangrijker omdat er de komende tijd door veroudering en slijtage vaker storingen en defecten kunnen optreden aan bruggen, sluizen, tunnels en viaducten. Dan wordt bijvoorbeeld op een weg tijdelijk de snelheid verlaagd of kan er geen zwaar vrachtverkeer worden toegelaten en wordt op de vaarweg tijdelijk een brug niet meer bediend. Rijkwaterstaat stelt dat veiligheid hierbij altijd voorop staat.

Vorig bericht Volgende stap voor innoveren op boerderijen Groene Hart
Volgend artikel DWE-ICT en Veltwerk gaan per 1 januari samen verder als Veldwerk

Nu op WijNoordHolland