Waterstof

H2 Kenniscafé: waterstof in de Wieringermeer, WijNoordHolland.nl was erbij

Duidelijke kaders vanuit overheid rond waterstof zijn noodzaak

H2 Kenniscafé: waterstof in de Wieringermeer, WijNoordHolland.nl was erbij

Middenmeer, 
In de loop der jaren hebben we veel geschreven over Agriport in West-Friesland. We zijn er talloze keren langsgereden, en het trok altijd de aandacht. Volgens mij was dit echter de eerste keer dat ik daadwerkelijk Agriport binnenreed. Wat me direct opviel, was dat er weinig groen te zien was in het gebied. In plaats daarvan stonden er veel grote gebouwen waarin allerlei activiteiten plaatsvinden die met de agrarische sector te maken hebben. En daar draaide het precies om tijdens het H2 Kenniscafé, georganiseerd door New Energy Coalition en Waterstof NHN.

Op de locatie van ECW Energy kwamen bedrijven, ondernemers, overheden, stakeholders en geïnteresseerden samen om te praten over waterstof, specifiek over waterstof als groene energiebron voor het gebied.

De organiserende partijen hadden verschillende sprekers uitgenodigd, elk met een andere achtergrond, om over hun specifieke projecten of werkzaamheden te vertellen. Alle presentaties waren uiteraard gericht op het gebruik van waterstof ter vervanging of ondersteuning van andere energiebronnen.

Het H2 Kenniscafé werd geopend door Thijs Pennink van New Energy Coalition. Deze voormalig directeur van Ontwikkelingsbedrijf NHN weet als geen ander wat er in de regio speelt en slaagde erin het evenement op professionele en toegankelijke wijze te modereren.

EWC Energy

Als eerste spreker opende gastheer Gijs van Diepen, manager klant & markt bij EWC Energy, de bijeenkomst. In zijn presentatie gaf hij inzicht in de betrokkenheid van EWC bij diverse projecten. Hij vertelde onder andere over het opvangen en opslaan van regenwater, zodat dit kan worden gebruikt wanneer nodig. Daarnaast besprak hij het opwekken van waterstof en benadrukte dat het woord ‘waterstoffabriek’ bij veel mensen een sterke reactie oproept. Het belangrijkste deel van zijn betoog ging over de noodzaak van duidelijke overheidskaders rond waterstof. Volgens Van Diepen ontbreekt het daar momenteel aan, waardoor projecten dreigen te vertragen.

Repowered

Daarna was het de beurt aan Jeroen Janssen, adviseur waterstof, batterijen en systeemintegratie bij Repowered. Op energieke wijze vertelde hij over hun H2Hollandia-project in Drenthe. In de nabije toekomst zullen hier 300.000 zonnepanelen 300.000 groene waterstof opwekken. Er wordt een elektrolysysteem van 5 megawatt ontwikkeld, dat eind dit jaar zal worden opgeleverd. Jeroen liet zien dat een waterstoffabriek eigenlijk niet veel ruimte in beslag neemt en gebruikt liever de term “elektrolysysteem.” Beeldvorming speelt een grote rol, vooral bij mensen die niet goed geïnformeerd zijn.

Er werd kort gesproken over het besluit van Shell om de bouw van een waterstofproductiefaciliteit van 200 megawatt stop te zetten. Jeroen gaf aan dat zo’n grote stap op dit moment wellicht te ambitieus is. Zijn advies is om klein te beginnen, de afzetmarkt op het aanbod af te stemmen, te leren van zowel fouten als successen, en door te ontwikkelen naar een 20 megawatt faciliteit of meer.

HYGRO

HYGRO is een bekende naam in de regio dankzij de waterstofwindmolen in Middenmeer. Projectmanager Douke Vissermans presenteerde de voortgang van het project Duwaal, ‘van wind tot wiel’. Het bedrijf werkt samen met diverse partners aan het realiseren van een waterstofinfrastructuur in Noord-Holland. Bij de HYGRO-windmolen wordt een elektrolyser geplaatst en via een pijpleiding wordt groene waterstof getransporteerd naar Avia Marees, een tankstation in de buurt. De projectmanager vertelde ook over het gebruik van waterstof in de bouw om CO2-uitstoot te verminderen. Het bedrijf, met vestigingen in Middenmeer, Alkmaar en Den Haag, verwacht dat waterstof op korte termijn al concurrerend kan zijn met diesel wat betreft prijs.

Daarnaast zien zij het gebruik van waterstof in de transportsector als een duurzame en efficiënte vervanging voor fossiele brandstof, en ook als concurrent van elektrisch aangedreven transportvoertuigen. Dit komt door de korte tanktijd, het lagere gewicht en het efficiëntere gebruik van grondstoffen.

Greenport NHN

Jeroen Noot van Greenport NHN gaf bij het begin van zijn presentatie meteen aan dat hij geen expert is op het gebied van waterstof. Hij heeft veel kennis in de breedte hierover, maar niet in de diepte. Zijn belangrijkste boodschap is dat ook de agrarische sector met interesse kijkt naar de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. Zo zijn er al waterstoftractoren en er was zelfs gepland dat een exemplaar zou voorrijden. Helaas ging dat niet door vanwege technische zaken, wat vanzelfsprekend leidde tot wat gegiechel onder de bezoekers. Dagvoorzitter Pennink speelde hier handig op in door aan te geven dat innovatie niet vanzelf gaat.

En dat raakte precies de kern. Voor transportbedrijven staat er strenge regelgeving op stapel, en ze zullen hierop moeten inspelen. Hiervoor komen subsidies, zoals de SWiM, waarmee het mogelijk wordt om waterstofvoertuigen aan te schaffen tegen een redelijke prijs. Vraag en aanbod moeten op elkaar worden afgestemd en veel van de innovaties moeten nog plaatsvinden. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, maar de ogen sluiten voor wat komen gaat, is slecht ondernemerschap. Regeren is vooruitzien.

Als bedrijf bepaal je zelf wat je belangrijk vindt en welke acties je wel of niet gaat ondernemen met betrekking tot energietransitie. Verandering komt eraan en jij beslist of je voorop loopt of erachteraan. Met de wind in de rug en de zon op je gezicht kunnen we alleen maar een mooie toekomst tegemoet zien.

Vorig bericht Ruim 1 miljoen euro voor waterrecreatie in Noord-Holland
Volgend artikel Deze bedrijven gingen failliet sinds 1 mei in Noord-Holland

Nu op WijNoordHolland