Nieuws

Blokker lijdt groot verlies van 344 miljoen

Wegvallen van verkochte ketens, winkelsluitingen en tegenvallende commerciële resultaten drukken zwaar op de omzet


Detailhandel Blokker Holding heeft over 2017 nog meer verlies geleden dan het jaar daarvoor. De diepe rode cijfers zijn veroorzaakt door de hoge kosten vanwege een reorganisatie en herstructureringen. Ook drukken de tegenvallende commerciële prestaties van alle winkelformules – de reden van de ingezette strategiewijziging – drukken zwaar op het resultaat. Het nettoresultaat over 2017 is uitgekomen op 344 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 180 miljoen euro. Een bedrag van 154 miljoen wordt door het concern omschreven als eenmalige herstructureringskosten over 2017.

Turbulent jaar

De omzetdaling van € 1.965 miljoen in 2016 naar € 1.583 miljoen in het afgelopen jaar, is grotendeels te verklaren door het wegvallen van de verkochte ketens en door winkelsluitingen, maar is ook het gevolg van tegenvallende commerciële resultaten. Jeroen Visser, CFO Blokker Holding: “We hebben een turbulent jaar achter de rug met de meest omvangrijke herstructurering en desinvesteringen ooit voor ons concern. Dit alles is onderdeel van de door ons ingezette strategiewijziging. Over 2017 leidde dit tot een fors verlies als gevolg van reorganisatiekosten, afschrijvingen en tegenvallende commerciële resultaten van alle winkelbedrijvenâ€.

Voorzichtige signalen van verbetering

In het laatste kwartaal van 2017 worden de eerste positieve gevolgen van de nieuwe strategie zichtbaar bij Blokker Nederland. Het bezoek aan de winkels neemt toe en ook de conversie ontwikkelt zich positief. Op basis van deze ontwikkelingen en de onverminderd sterke financiële basis met een solvabiliteit van 41,0% (2016: 47,5%) en een kredietlijn van € 485 miljoen, hebben de aandeelhouders en de Raad van Commissarissen hun vertrouwen in de strategie en de toekomst nogmaals bevestigd.

“Gelukkig lijkt de trend aan het slot van het jaar bij Blokker B.V. langzaam doorbroken met omzetgroei door hogere bezoekersaantallen en conversie. Voorzichtige signalen dat het beter gaat. Ook de in maart 2018 aangekondigde integratie van Blokker met Nextail geeft de online groei van Blokker een extra impuls,†aldus Michiel Witteveen, waarnemend CEO Blokker Holding.

Hoofdpunten 2017

Over het afgelopen jaar boekte Blokker Holding een netto omzet van € 1.583 miljoen (2016: € 1.965 miljoen). Hierin zijn de omzetten van de verkochte onderdelen meegenomen tot aan het moment van verkoop.

netto omzet Blokker Holding

De groei van de online activiteiten heeft zich het laatste jaar bij bijna alle winkelketens voortgezet. Niettemin is er in het totaal een kleine daling zichtbaar als gevolg van de eerdergenoemde verkoop van Leen Bakker en Intertoys. Van € 173 miljoen in 2016 naar € 168 miljoen in het afgelopen jaar. Blokker.nl maakt een groei door van 25%. De online verkopen bij Blokker in Nederland maken inmiddels 15% uit van de totale omzet.

Blokker Holding heeft een dusdanige financiering dat de uitrol van de strategie met de bijbehorende impact op de resultaten nog steeds in het juiste tempo kan worden uitgevoerd. De solvabiliteit was per jaareinde 41,0%. De kredietlijn van € 485 miljoen loopt tot 2021.

De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg in 2017 – € 219 miljoen tegen € 8 miljoen in 2016. De verkochte winkelbedrijven waren goed voor een opbrengst van per saldo € 93,7 miljoen. Op de verkochte deelnemingen is € 40,8 miljoen afgeboekt. De opbrengst van € 93,7 miljoen is volledig geïnvesteerd in Blokker B.V.

Voortgang reorganisatie

In het verslagjaar waarin de strategiewijziging is aangekondigd, zijn Leen Bakker, Intertoys en Xenos Duitsland verkocht en zijn de shared service centers en ondersteunende diensten van de holding ontmanteld en/of ondergebracht bij de werkmaatschappijen of derden. Bij Blokker zijn de laatste van de 100 te sluiten winkels inmiddels gesloten. Marskramer is nu een franchiseformule zonder eigen winkels en de ontmanteling van het distributiecentrum in Mijdrecht is afgerond.

Vooruitzicht

Met een groot deel van de geplande verkopen afgerond en de organisatie al voor een groot deel ingericht op de nieuwe focus op Blokker, is het zaak verder door te pakken op de ontwikkelingen van het laatste kwartaal. Het verbeterde contact met de klanten, de stijgende bezoekersaantallen, de betere connectie tussen online en de winkels en het geoptimaliseerde distributienetwerk moeten leiden tot verbeterende omzetcijfers tegen betere marges.

“De operationele tekenen voor Blokker zijn beter dan vorig jaar en de grootste herstructureringen liggen inmiddels achter onsâ€, laat Blokker in het persbericht weten. “We verwachten dat de positieve trend van het laatste kwartaal zich zal voortzetten. Conform de ingezette strategie worden Big Bazar en Maxi Toys verkocht. Een transformatie van deze omvang vraagt tijd en Blokker Holding verwacht dat ook 2018 nog met een negatief nettoresultaat zal worden afgesloten.â€

Vorig bericht Fabiënne Bakker gaat voor Europees kampioenschap ‘Gastvrouw’
Volgend artikel Hyarchis Amsterdam lanceert integrale oplossing voor accountancybranche

Nu op WijNoordHolland