Hilversum
Het voornemen om reclame op de publieke omroep voor acht uur ‘s avonds te verbieden kost volgens berekeningen van STER geen 60 miljoen euro, maar tussen de 80 en 90 miljoen euro.
De regeringscoalitie wil reclame voor de publieke omroep grotendeels afschaffen. Online wordt geen reclame meer verkocht, en op tv zal geen reclame meer te zien zijn tot 20.00 uur ‘s avonds.
De inkomsten van de NPO uit reclame zijn volgens het kabinet ‘instabiel’ en de afgelopen jaren fors teruggelopen. De verwachting is dat deze neergaande tendens de komende jaren doorzet. Daarom men de NPO meer financiële stabiliteit bieden door de afhankelijkheid van reclame af te bouwen.
De overheid draagt 40 miljoen bij, de overige 20 miljoen moet de publieke omroep zelf regelen.
Ster dringt in een brief aan minister Slob (OCW) en de voltallige ministerraad aan op uitstel van een beslissing, zodat er helderheid kan ontstaan over de cijfers en de besluitvorming op basis van feitelijk goed onderbouwde argumenten kan plaatsvinden.
Directeur Frank Volmer schrijft: “Wij vrezen in dezen voor overhaaste besluitvorming op basis van onjuiste informatie. Het financiële verlies aan omzet door het afschaffen van tv-reclame tot 20.00 uur en online zal namelijk 80 miljoen tot 90 miljoen euro per jaar bedragen, welk bedrag substantieel hoger is dan de 60 miljoen per jaar – waarvan 40 miljoen met belastinggeld zal worden gecompenseerd – waar de coalitiepartijen vanuit lijken te gaan.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl