Nieuws

SpotOpp maakt ingewikkelde marketinganalyse makkelijk

Razendsnel een complete markt analyseren.


Amstelveen – Dat kan vanaf nu automatisch en digitaal met de nieuwe analysetool SpotOpp. Beleidsmakers van bedrijven hebben zo altijd de juiste informatie binnen handbereik waarmee ze belangrijke strategische beslissingen kunnen nemen.

Het maken van een goede strategische marktanalyse is tot dusver steeds een complex en arbeidsintensief proces gebleken. Vaak is de input gebaseerd op de inzichten van één of slechts een paar personen. En door de volle agenda van medewerkers schiet het er in de praktijk vaak bij in. Met SpotOpp is dat nu eindelijk verleden tijd. Deze slimme software helpt organisaties die snel een markt willen doorgronden. Van het opstellen van de analyse tot het interpreteren van de uitkomsten.

In de top van bedrijven worden continu strategische beslissingen genomen die de te varen koers bepalen. Welke markten zijn interessant? Welke producten moeten we ontwikkelen? Hoe verdelen we onze budgetten? “Om de juiste beslissingen te kunnen nemen, hebben managers snel de juiste informatie nodig”, aldus Marion Panhuijzen, oprichter van SpotOpp. “Onze tool maakt dat nu mogelijk. We digitaliseren het hele proces waarmee het opstellen van een goede marketinganalyse een stuk gemakkelijker is geworden.”

Betere en betrouwbare marktinzichten

SpotOpp begeleidt organisaties met het analyseproces en ondersteunt bij de interpretatie van de uitkomsten. Het resultaat? Heldere marktinzichten waarmee managers de juiste strategische beslissingen kunnen nemen. Dankzij de tool kunnen meerdere medewerkers de juiste input geven, en dat op een laagdrempelige manier. “Dat maakt de verkregen inzichten een stuk betrouwbaarder”, zegt Panhuijzen. “Bovendien gebruikt ons systeem erkende marketingmodellen, waardoor ook bedrijven zonder marketingafdeling tot een sterke analyse kunnen komen. Bedrijven krijgen zo razendsnel inzicht in de potentie van elke product-markt-combinatie.â€

Nóg een belangrijk voordeel dat gebruikers van SpotOpp ervaren: het borgen van de informatie. In veel organisaties gebeurt dat nauwelijks. “Met SpotOpp worden marktanalyses automatisch opgeslagen en bijgewerkt zodra collega’s nieuwe informatie aanleveren. De data wordt daardoor bij elk gebruik steeds beter en bruikbaarder.â€

Simpel en slim verbanden leggen

Marketeers hebben al de nodige automatiseringstools om campagnes, kanalen en uitgaven te optimaliseren. Voor een goede marketinganalyse bestond zo’n tool nog niet. “Managers verzamelen nu vaak allerlei gegevens in Excel, PowerPoint en Word. Met alle problemen en risico’s op gecorrumpeerde formules van dien. Dat maakt het ontwikkelen van een goede strategische marketinganalyse niet aantrekkelijkâ€, aldus Panhuijzen. “Met SpotOpp worden automatisch de juiste vragen gesteld en wordt informatie makkelijk en overzichtelijk samengevoegd. Dat maakt ook het vinden van verbanden een stuk simpeler. De tool optimaliseert het strategieproces. Dat bepaalt voor welke markten en aanpak je kiest, en geeft zo richting aan de operationele activiteiten.”

Data wordt steeds belangrijker

Zonder goede data geen goede marketinganalyse. Uit de jaarlijkse Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising komt naar voren dat effectieve marketing wordt gedreven door data. De trend naar digitalisering is daarbij duidelijk zichtbaar. Bijna 90 procent van de respondenten gebruikt data voor het verbeteren van de dienstverlening en het relevanter maken van de marketingactiviteiten. Negen op de tien beslissers ziet daardoor ook verbeteringen ontstaan. Bijna 80 procent geeft aan dat data een onmisbaar onderdeel is van de marketingactiviteiten. “Bedrijven geven steeds meer geld uit aan het verzamelen van de juiste data. Even belangrijk is het om de verbanden tussen die data te analyseren”, zegt Panhuijzen. “SpotOpp gaat bedrijven daarbij helpen.â€

Vorig bericht WeWork nieuwe huurder van Herenstaete aan de Herengracht Amsterdam
Volgend artikel Provast en Commerz Real starten bouw 2Amsterdam aan de Zuidas

Nu op WijNoordHolland