Nieuws

Zo onderscheid je je als bedrijf van je concurrenten

Heb je een eigen bedrijf? Dan wil je natuurlijk graag veel klanten werven.


Maar om dat te kunnen doen, zul je jezelf moeten onderscheiden van je concurrenten. Je wilt dat jouw bedrijf meer opvalt dan die van de concurrent, zodat potentiële klanten eerder bij jou terecht zullen komen. Maar hoe kun je jezelf als bedrijf onderscheiden van concurrenten? Wij sommen een aantal manieren voor je op.

De branding van je bedrijf

In de branding van je bedrijf leg je vast wie je bent en waar jouw merk voor staat. Door deze branding overal consistent door te voeren, zowel op de website en sociale media als in eventuele fysieke winkels, wek je vertrouwen bij de consument. Bij branding kun je denken aan de toon en het imago van het merk, maar ook aan fysieke uitingen als brochures en verpakkingsmateriaal. Zorg ervoor dat de toon van je merk aansluit bij de doelen die je hebt opgesteld. Heb je een winkel? Denk dan wat betreft verpakkingsmateriaal eens aan een papieren tas bedrukken met het logo die je aan klanten mee kunt geven.

Gebruik je talenten

Zorg ervoor dat je als bedrijf je talenten ten goede inzet. Klanten onthouden het wanneer je bijvoorbeeld heel goede service biedt, of ze verwent. Op die manier blijven ze tevreden, en is de kans groot dat ze het bedrijf aanraden aan familie en vrienden.

Stop met jezelf vergelijken met de concurrent

Grote kans dat je je bedrijf wilt vergelijken met concurrenten, maar dit is helemaal niet nodig. Kijk maar eens naar een Mango en Zara. Twee merken die dezelfde soort producten aanbieden, maar toch twee heel verschillende merken met verschillende doelgroepen. Daarnaast onderzoeken klanten vaak online het product dat ze willen kopen, waardoor zij uit zichzelf al verschillende merken met elkaar zullen vergelijken. Zorg er daarom voor dat je de marketing gericht houdt op jezelf en niet op die van de concurrent.

Blijf reflecteren

Tot slot: zorg ervoor dat je je klanten steeds beter leert kennen tijdens de groei van je bedrijf, en stel je marketingtechnieken hierop af. Wie weet werken andere marketingtechnieken op den duur beter om op te blijven vallen bij potentiële klanten. Iedere ondernemer weet: om te blijven groeien is het belangrijk om je aan te blijven passen aan de huidige mark!

Vorig bericht Swydo lanceert partnerprogramma voor marketingtechnologie bedrijven
Volgend artikel Zaancampus heeft primeur met ‘Bèta&Tech Experience’

Nu op WijNoordHolland