Nieuws

Schouten & Nelissen en TinQwise Immersive trainen én meten soft skills

soft skills in virtual reality te trainen én objectief te meten.


Hilversum
Leer- en ontwikkelspecialist Schouten & Nelissen en creatief bureau TinQwise Immersive bundelen hun krachten: Vanaf nu is het mogelijk om soft skills in virtual reality te trainen én objectief te meten.

Schouten & Nelissen traint jaarlijks meer dan 10.000 professionals in soft skills. Van persoonlijke effectiviteit tot leiderschapsvaardigheden en leren omgaan met stress en werkdruk. Evelien Wintermans, learning en development specialist bij Schouten & Nelissen zoekt continu naar nieuwe manieren om soft skills effectiever te trainen. Evelien: “Virtual Reality is een aantrekkelijk middel om gedrag te veranderen als je het goed inzet. Maar we wilden meer. We zochten ook naar een ander belangrijk aspect om de ontwikkeling van soft skills te stimuleren. Namelijk: feedback. En bij die didactische wens startte de technologische uitdaging. Zo kwamen we in contact met TinQwise Immersive.â€

Ontspannen presenteren in VR

Jean-Luc Laval van TinQwise Immersive: “Wij zijn gespecialiseerd in ervaringen waar je van leert. Wij zien virtual reality niet als het ultieme doel, maar als een manier om je leerdoel te bereiken door te ervaren. Voor ons was de vraag: Hoe kunnen we iets subjectiefs als feedback objectief maken? In dat geval is VR heel erg geschikt, juist omdat je alles kunt meten.†Schouten & Nelissen besloot om te beginnen met een veelgevraagde training: Ontspannen presenteren. Jean-Luc: “We hebben samen gekozen wat we wilden trainen en meten en dat zijn we op maat gaan maken.â€

In de ‘Ontspannen presenteren in VR’ app sta je in een grote zaal die gevuld is met publiek. Het publiek reageert in real-time op jouw performance. Spreek je te zacht? Dan zal het publiek vragen of het wat harder kan. Spreek je te eentonig? Dan zal het publiek zich hierover uitspreken. Kijk je niet genoeg naar de aanwezigen? Dan wordt de zaal rumoerig. De levensechte ruimte in combinatie met het interactieve publiek bezorgt je hetzelfde gevoel dat je in een echte zaal ook hebt.

Objectieve feedback

De applicatie geeft daarnaast een objectief oordeel over elke presentatie. Jean Luc: “We meten bijvoorbeeld of en hoe lang je het publiek aankijkt tijdens de presentatie, hoe hard of zacht je spreekt en of je intonatie verandert tijdens de presentatie. Aan het einde van de presentatie krijg je al deze informatie gepresenteerd in een aantal grafieken en in de vorm van een heatmap. Deze heatmap geeft je op een visuele manier inzicht in jouw kijkrichting.â€

Evelien: “Deelnemers ervaren tijdens het trainen met VR de spanning die ze normaal gesproken ook hebben bij het geven van een presentie. Daardoor kunnen we nÏŒg effectiever trainen. Dat is wetenschappelijk aangetoond. We kijken daarom nu ook naar andere soft skills die we met behulp van VR kunnen gaan trainen.â€

Vorig bericht Koning & Hartman sluit nieuw partnership met Soft Robotics
Volgend artikel Provinciale MIT-subsidie voor duurzame innovaties in Noord-Holland

Nu op WijNoordHolland