Award

Awards winnen: prijs je niet rijk (Blog)

'Vrijwel overal in het ondernemerschap is wel een prijs voor te winnen'

Awards winnen: prijs je niet rijk (Blog)
Redactie WijBusinessNieuws,
Afgelopen week kreeg ik van een organisatie uit het buitenland de geweldige mededeling dat ons bedrijf genomineerd is voor een EU Business News award. Nou, dan gaat je hart als ondernemer toch wel een stukje harder kloppen en weet je waar je het allemaal voor doet. Nu ben ik ook beheerder van een e-mailadres van een relatie en wat een vreugde, die zijn óók genomineerd! Woehoeh, dubbel feest en reden voor een gebakje en een fles champie opentrekken. Of toch niet?

De afgelopen jaren vliegen de nominaties en awards ons om de oren. Vrijwel overal in het ondernemerschap is wel een prijs voor te winnen. Beste SaaS dit en dat, CEO/CFO/CMO van het jaar, innovatiefste startup van het jaar, ondernemers award van Tuitjenhorn (bestaat deze? Vast wel), duurzaamheidsprijs van de eeuw, enzovoort. Je stapt als ondernemer je bed uit en wint al een prijs voor de ondernemer die het beste uit zijn bed kon komen (die win ik in ieder geval niet).

Hoewel er heel veel prijzen te winnen zijn voor bedrijven en de mensen die er werken, bekruipt mij bij veel van deze prijzen het gevoel dat de prijs mede bepaald is door de mate waarin het bedrijf zijn portemonnee trekt.

Terug naar de basis

Even terug naar de basis van waar een award nu eigenlijk toe dient (behalve het ego strelen van de winnaars). Naar mijn bescheiden mening is een award er om mensen of organisaties te belonen voor een uitzonderlijke bijdrage of verdienste binnen hun vakgebied. Bijvoorbeeld, er is netcongestie: teveel elektriciteit en niet genoeg afname tijdens pieken. Stel je hebt een geweldig bedrijf met een paar slimme koppen en je verzint een oplossing. Bijvoorbeeld de overtollige elektriciteit via een elektrolyser omzetten in waterstof, opslaan en gebruiken wanneer je te weinig hebt. Je meldt je aan voor de Energie Award (dit is een gokje, maar natuurlijk bestaat deze) en bam, gewonnen. Een mooie geldprijs in de pocket, de eer en heel veel mediawaarde (o.a. op WijBusinessNieuws). Wat mij betreft is dit een echte prijs en echt ook de verdienste van het bedrijf.

Bijna prijs

Soms verdient iemand wellicht een prijs, maar gaat het niet helemaal goed. Zo is de EBU een vrij groot bedrijf dat beloningen geeft aan creatieve ondernemers. In het geval van Joost Klein betekende dat veel populariteit en wellicht kans op de hoofdprijs, ware het niet dat hij zich ‘niet had gedragen’ volgens de organisatie. Alleen werd de beslissing om hem te diskwalificeren niet ondersteund door uitleg. Een beetje vreemd als je het mij vraagt. Ze hadden de muzikale ondernemer toch gewoon mee kunnen laten doen en bij bewijs van misstanden alsnog kunnen diskwalificeren?
Maar zoals zo vaak voor iemand die een uitzonderlijke prestatie levert, werd hij uiteindelijk toch beloond. De kassa van BV Joost rinkelt bij het grote aantal streams van Europapa. Ere wie ere toekomt.

Prijs je rijk

Nu zijn er ook andere soorten prijzen, waarbij de award een verdienmodel is voor degene die hem uitreikt. Hierbij kopen bedrijven eigenlijk een award. Dus heb je geld, dan koop je even een leuke award. Daarna volgen de persberichten en publicaties op de eigen kanalen zoals social media en de nieuwsbrief, met de mededeling dat ‘We trots zijn op onze mooie prestatie met het team’. Wat mij betreft kun je wat minder trots zijn als je hier de portemonnee voor hebt moeten trekken.
Veel media weten tegenwoordig wel welke prijzen gekocht zijn en dus eigenlijk helemaal geen prijzen zijn, maar verlakkerij. Het is alsof je een zwemdiploma koopt, maar eigenlijk niet kunt zwemmen. Of de Elfstedentocht gewonnen hebt, maar eigenlijk niet kunt schaatsen. Wil je deze prijs dan, met de wetenschap dat je de prestatie niet hebt geleverd?

Vanzelfsprekend zijn er meer dan genoeg mooie, terechte prijzen te winnen zoals de Computable Awards, Effies, NHN-Awards, Dutch Interactive Awards, etc. En dat ook de bedrijven daarachter geld verdienen aan een award door bijvoorbeeld tafels te verkopen tijdens een gala is oké. Alleen op het moment dat ik een gouden beker op de wc heb staan die is gekocht met geld van onze adverteerders, bedank ik. Wij vechten liever voor onze awards, en dat is al een beloning op zich.

Vorig bericht Arjen van Strien nieuwe CEO The Flower Farm
Volgend artikel Amsterdam krijgt een nieuw Broodfonds voor ondernemers

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijNoordHolland