Nieuws

Lokaal winkelbezoek Bergen neemt toe

Gemeente Bergen hecht grote waarde aan goede winkelvoorzieningen


Bergen
In opdracht van de drie provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is ook in 2018 voor Noord-Holland het klantengedrag via het Randstad Koopstromenonderzoek in beeld gebracht. Het onderzoek geeft antwoord op vragen als waar mensen hun dagelijkse boodschappen doen en waar ze hun kleding of nieuwe smartphone kopen. Doen ze dit in een gezellig centrum of kiezen ze juist voor het gemak van Internet?

Koopstromenonderzoek 2018

De grote lijnen uit het koopstromenonderzoek zijn:

  • Internet blijft groeien.
  • Klanten doen veel vaker lokaal hun boodschappen.
  • Er wordt minder gewinkeld in middelgrote en grote binnensteden.
  • Het winkellandschap drijft verder uiteen. Met name kleinere middelgrote steden kregen te maken met dalende uitgaven per vloeroppervlakte.

Kansen liggen met name op:

  • Verbeteringen met hoge invloed. (sfeer en beleving)
  • Nieuwe belangen en functies, en combinatieverzoek. Stimuleren van combinatiebezoek tussen winkelen en andere voorzieningen.

Centrum Bergen

Het totaal bedrag aan bestedingen in het centrum Bergen is toegenomen ten opzichte van 2016. Eigen inwoners besteden € 34,7 miljoen (op een totaal van € 39,3 miljoen) aan dagelijkse artikelen in de eigen gemeente. Voor de niet dagelijkse goederen (mode & luxe, vrije tijd en in en om het huis) besteden de eigen inwoners € 14,6 miljoen (op een totaal van € 24,8 miljoen). Van de ruim € 63,9 miljoen aan consumentenbestedingen in de detailhandel in centrum Bergen komt € 8,6 miljoen (ruim 13%) uit de portemonnee van toeristen.

De inwoners geven de winkelvoorzieningen een rapportcijfer 8,0 ten opzichte van de 8,1 in 2016. Met name het ‘horeca-aanbod en de ‘veiligheid’ scoren hoog maar ‘bereikbaarheid per openbaar vervoer’ en ‘parkeermogelijkheden auto’ kunnen beter.

Vorig bericht Startersevenement Waterland
Volgend artikel Voorbereidingen gestart in Noord-Holland voor harde Brexit

Nu op WijNoordHolland