In de wolken schijnt de zon

En de cloud, onder de cloud, op de cloud


Hoorn
Voor geen enkele klant is de oplossing hetzelfde. In het vorige blog legde ik een casus uit waarbij de cloud niet de beste oplossing was. In deze casus een klant die wél met succes migreerde naar de cloud. Een beheersorganisatie die veel administratieve werkzaamheden doet voor bedrijfsverenigingen, zoals het bijhouden van de ledenadministratie en het verzorgen van abonnementen voor bijvoorbeeld camerabeveiliging. Kortom: een groot klantenbestand met veel vertrouwelijke gegevens.

Server crash

Anderhalf jaar geleden is hun server gecrashed. Die crash heeft ertoe geleid dat er veel data verloren is gegaan. Ze zijn letterlijk een week bezig geweest met herstel werkzaamheden. Voor deze klant zijn wij gestart met een netwerkscan om de ICT te inventariseren. Op basis van die feitelijk informatie hebben wij in kaart gebracht wat de best mogelijke omgeving voor deze organisatie zou zijn. Voor nu en in de toekomst. Licentiekosten Uit de netwerkscan kwam onder andere boven water dat de organisatie – zonder dat men het wist – gebruik maakten van software waarvoor zij niet gelicenseerd waren. De beste oplossing voor hen was om de overstap naar de cloud (Office 365) te maken. Een voor de hand liggende en direct kostenbesparende overgang; geen licentiekosten voor Microsoft Office maar gebruik maken van het abonnementsmodel van Office 365.

Vernieuwing IT-omgeving

Niet alleen hebben wij de softwarelicenties geregeld. De hele IT-omgeving moest vernieuwd worden. Wij hebben geadviseerd om gebruik te maken van de mogelijkheden die de cloud biedt, waaronder back-up as a service en recovery as a service. Wij hebben een plan gemaakt met een strategie waarbij wij in ongeveer een half jaar de bestaande servers zoveel mogelijk konden uit faseren en een geleidelijk migratie naar de cloud konden realiseren.

Onderstaande stappen zijn volgtijdelijk genomen:

  • Stap 1. Op alle werkstations hebben wij een actueel anti-virus pakket geïnstalleerd met daarbij onze monitoringssoftware. Daardoor konden wij ondersteunen op het moment dat zij hulp nodig hadden.
  • Stap 2. Vervolgens hebben wij de e-mailserver uit gefaseerd en alle mail naar exchange online van Microsoft gemigreerd.
  • Stap 3. In de derde stap hebben wij alle werkplekken vernieuwd voor snelle moderne laptops met ssd’s in combinatie met Microsoft Intune. In deze stap hebben wij ook sharepoint geïntroduceerd voor bestandsbeheer.
  • Stap 4. In deze stap kon de server definitief uit en hebben wij alle werkplekken nagelopen om deze server onafhankelijk te maken.

Na de migratie hebben wij de medewerkers van dit bedrijf kort getraind om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe mogelijkheden van Office 365 in voor hen de nieuwe IT-omgeving. Een kick-start waar zij erg enthousiast over waren.

Twijfelt u of u heeft gekozen voor de beste IT-oplossing tegen de laagste kosten? Loop dan eens vrijblijvend – zonder afspraak – binnen voor een kop koffie tijdens ons inloopspreekuur. Wellicht kunnen wij u direct al van advies voorzien.

Meer nieuws van Beerepoot Automatisering

Beerepoot Automatisering

Webinar: ICT Trends

Beerepoot Automatisering

Uw systeembeheerder op afstand

Beerepoot Automatisering

Vrijdag 17 april ASAP Demo

Beerepoot Automatisering

Windows het raam uit

Beerepoot Automatisering

Op vakantie met uw ICT-leverancier

Beerepoot Automatisering

Twijfelt u nog aan de cloud?

Beerepoot Automatisering

Aan al het goede komt een einde

Beerepoot Automatisering

IT Penetratietest

Beerepoot Automatisering

Bouwen in fases

Beerepoot Automatisering

In de wolken zonder cloud

Beerepoot Automatisering

Verwijderd

Beerepoot Automatisering

Interview Alex Middelburg