Op nieuwe koers

Wij Ondernemer Op Nieuwe Koers: Dennis Jak

"Met marketing en communicatie koop je eigenlijk omzet"


WijNoordHolland laat elke week een ondernemer aan het woord die het roer heeft omgegooid en een nieuwe koers is gaan varen.

Dennis Jak was lang werkzaam binnen de voedingsmiddelenindustrie. Na diverse functies te hebben vervuld, zoals hoofd binnendienst, relatiebeheer en key account manager, besloot hij zich helemaal te gaan storten op de marcom branche. Zo kwam hij uiteindelijk bij de Adformatie Groep terecht als media adviseur en heeft hier totaal drie jaar gewerkt. In die tijd raakte hij zo geïnspireerd door alle bedrijven waarmee hij contact had dat hij samen met een creatief partner een reclame bureau is begonnen.

Dennis Jak

 

“Binnen het voedingsmiddelenbedrijf waar ik werkte, was ik na de functie van hoofd verkoop binnendienst, een tijd lang verantwoordelijk voor marketing/communicatie en sales. De nadruk lag op het relatiebeheer en als nevenfunctie verzorgde ik een aantal marketing- en communicatietaken. Ik heb destijds nog een korte vormgeefcursus gevolgd, maar het geschreven woord lag mij beter. Daarna heb ik voor Kluwer/de Adformatie Groep gewerkt als media-adviseur en was ook verantwoordelijk voor new business development.

Aantrekkingskracht

Nadat ik 14 jaar in de voedingsmiddelenbranche werkzaam was geweest vond ik het tijd voor een nieuwe uitdaging. Wat vrienden en bekenden waren werkzaam in verschillende functies binnen de marketing- en communicatiebranche. Op bezoek bij hen op kantoor zag ik bijvoorbeeld een Adformatie (vakblad over marketing en communicatie) liggen en dat intrigeerde mij enorm en had een enorme aantrekkingskracht op me.

De eerste verandering was dat ik besloot mij volledig te gaan richten op de marketing- en communicatiebranche. Ik nam het besluit een nieuwe baan te zoeken binnen deze sector en dat ging niet gemakkelijk omdat bedrijven echt op zoek waren naar mensen met veel ervaring binnen de branche. Ik was bereid een onbetaalde stage te doen om mijn ambities te realiseren, maar dit bleek uiteindelijk niet nodig.

Aanpoten

Ineens kreeg ik drie aanbiedingen binnen de marcom branche (na alle gesprekken werd mijn persoonlijk pitch steeds beter) en koos voor de functie van media-adviseur bij de Adformatie Groep. Vanzelfsprekend moest ik snel alle kennis tot mij nemen, maar dat ging goed. De eerste 2 á 3 maanden was het aanpoten, maar ik nam alle stof makkelijk op omdat het mij intrinsiek interesseerde. Bij mijn contactpersonen was ik ook oprecht geïnteresseerd in hun business. Ik werk nu ook nog steeds voor partijen die ik destijds ontmoet heb.

Kerncapaciteiten voor ondernemerschap

Iedere keer als ik aan tafel zat bij een marketing/communicatiebureau ging alles kriebelen en vond ik het prachtig. Ik was net een klein kind in een speelgoedwinkel en zo primair klonk het ook in mijn hoofd; ‘wil ik, wil ik’.

Vanuit Kluwer (destijds eigenaar van de Adformatie Groep) moesten alle nieuwe medewerkers een pittig assessmenttraject. Uit dit assessment kwam naar voren dat ik geschikt was voor de functie die ik ging vervullen, maar nog duidelijker kwam naar voren als advies; je hebt alle kerncapaciteiten in huis om ondernemer te worden. Daarbij piekte het allemaal op de juiste plekken en dat verbaasde me eigenlijk wel.

Eigen bedrijf

Altijd droomde ik al van een eigen bedrijf, maar het zelfvertrouwen om dit te gaan doen was onvoldoende. De uitkomst van het assessment heeft mij het zetje gegeven om te gaan ondernemen en ik ben in 2009 samen met mijn compagnon het creatief bureau Counter Creatives gestart. Circa twee jaar later met een derde compagnon hebben wij Counter Content opgericht en beide bedrijven opereren naast, en met elkaar.

Mijn zwaartepunt ligt op dit moment bij het operationeel en strategisch aansturen van de twee bedrijven samen met mijn partners. Daarbij ondersteun ik onze klanten met strategisch advies, ben projectmanager bij bepaalde relaties/projecten en ben ook betrokken bij het schrijven en herschrijven van content. Doelen van relaties zijn veelal; meer zichtbaarheid, autoriteitspositie verbeteren of meer leads/business genereren. Maar ook lobbywerk of informeren van doelgroepen is een vraag die regelmatig voorbij komt.

Balans

Zowel voor mijn klanten als voor mijzelf ben ik enorm streberig en resultaatgericht. Maar ook vind ik het sociale aspect van werk enorm belangrijk. Als je prettig samenwerkt met je collega’s en relaties geniet je meer van je werk, straal je dat uit en werkt dat voor je. Voor mij moet het een balans zijn van goede resultaten versus je lekker in je vel voelen. Soms is die balans wel eens zoek en dan moet je herijken en opnieuw bekijken waar je ambities liggen op zakelijk en persoonlijk vlak.

Schaalgrootte nodig

Qua omzetdoelstellingen doen wij het goed. Buiten 1 jaar om hebben wij continue groei gerealiseerd. Daar ben ik trots op, maar ik blijf alert en ambitieus. Dat laatste ook vanwege het feit dat je schaalgrootte nodig hebt om voor bepaalde klanten te kunnen werken. Wij werken nu voor grotere partijen als TCA, Engie, Marketing Zaanstreek, Amsterdam Economic Board, ALD Automotive, Heijmans, Nobel Biocare, EDM en Sony ATV en ik denk niet dat deze partijen ons hadden geselecteerd in de eerste twee jaar van ons bestaan, daarvoor hadden wij bewijslast en schaalgrootte nodig.

Doorgroeien

Wij zitten nu met circa 10 man op kantoor en willen doorgroeien naar circa 15/20 man met een omzet van circa 1 á 1,5 miljoen per jaar. Mijn ondernemerschap wil ik tevens water blijven geven en kijk altijd naar goede opportunity’s in de markt. Ook loop ik al een tijdje rond met het idee om Counter Commerce op te richten. Hierbij ondersteunen wij bedrijven met dienstverlening op het gebied van sales/commercie. Marketing, communicatie en sales zijn wat mij betreft onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

“Ik zeg vaak tegen bedrijven waar ik voor het eerst aan tafel zit, dat je met marketing en communicatie inzet eigenlijk omzet koopt”

Veel mensen onderschatten het belang van goede marketing en communicatie. Ik zeg vaak tegen bedrijven waar ik voor het eerst aan tafel zit, dat je met marketing en communicatie inzet eigenlijk omzet koopt. Investeer je hierin, door het inhuren van bijvoorbeeld een goed bureau, en dat ga je zeker terugzien in je resultaten.

Mentor

Mijn tip voor beginnende ondernemers: ga ervan uit dat een bedrijf neerzetten circa 4 á 5 jaar duurt. Wellicht goed als je hierbij, in ieder geval in de beginfase, een ervaren ondernemer als mentor aanhaakt.â€

Bedrijfsinformatie

Counter Creatives | www.countercreatives.nl
Creatief bureau

Counter Content | www.countercontent.nl
PR- en content marketingbureau

Vorig bericht Rob W.A. Vissers aangesteld als CCO bij Enable U
Volgend artikel Ringersfabriek Alkmaar krijgt nieuwe bestemming in combinatie met omgeving

Nu op WijNoordHolland