Nieuws

Webwinkel Parfumerie.nl viert twintigjarig lustrum

Het is alweer twintig jaar geleden dat Parfumerie.nl haar eerste online bestellingen verwerkte.


Amsterdam
Waar de integratie van betaalmogelijkheden tegenwoordig een druk op de knop is, moesten de eigenaren destijds hoogstpersoonlijk naar het hoofdkantoor van ABN AMRO om het online betalen überhaupt mogelijk te maken.

Als laatste zelfstandige parfumerie in de Amsterdamse binnenstad wordt Parfumerie.nl vaak gebruikt als voorbeeld voor de kleinere retailer. De fysieke winkels zijn zonder meer belangrijk – voor de meeste parfumhuizen is een fysieke aanwezigheid zelfs een eis om zaken te willen doen – maar het merendeel van de orders wordt online geplaatst.

Van regionaal naar internationaal

In 1999 was Parfumerie.nl, toen nog onder de naam Marjo.nl, de eerste parfumerie die haar online deuren opende. Vijf jaar later werd Klassiekegeuren.nl gelanceerd, vernoemd naar de grote hoeveelheid bijzondere nicheparfums. Toen Parfumerie.nl in 2007 vrij kwam, besloten de zonen van de oprichters om deze generieke domeinnaam te kopen. Wat begon als een project – Erwin studeerde en Hugo zat nog op de middelbare school – werd een belangrijk verkoopkanaal.

Sterker nog, dankzij de webshop groeide het familiebedrijf uit van een regionale aanbieder tot een landelijke speler. En sinds de Belgische webshop in 2015 werd geïntroduceerd, zet het ook internationale stappen. De Belgische afzetmarkt mag vanwege het geringe aantal inwoners beperkt lijken, voor Parfumerie.nl is het een land met veel potentie. “Wat brood is voor Nederlanders, is parfum voor de Belgen”, zegt eigenaar Hugo de Groot.

Nu gaat ongeveer tien procent van de orders naar onze zuiderburen, maar dit aantal zal naar verwachting snel toenemen. Er wordt namelijk hard gewerkt aan een tweetalige site, waarmee de gehele Belgische markt kan worden bereikt. Gezien de grote groei in het aantal binnen- en buitenlandse bestellingen, werd medio 2018 een fulfilmentpartij in de arm genomen. “Dit bleek geen overbodige luxe, want tijdens het Black Friday weekend werd er tien keer meer besteld dan gebruikelijk.”

‘Van veel parfumhuizen zijn we één van de eerste klanten’

Hoewel het speelveld de laatste jaren aardig is veranderd – er komen bijvoorbeeld steeds meer pure online spelers die hun producten via allerlei kanalen inkopen en verhandelen – blijft Parfumerie.nl trouw aan de parfumhuizen. Ook gebeurt de verkoop uitsluitend via de eigen kanalen. “We krijgen aanbiedingen genoeg om via de bekende platformen te verkopen, maar we geloven niet dat dit op de lange termijn het gewenste effect geeft.”

De geheel eigen werkwijze wordt gewaardeerd, zowel door klanten als leveranciers. Dat Parfumerie.nl al tientallen jaren fijn samenwerkt met haar leveranciers, heeft voordelen op alle fronten. Zo is het de enige zelfstandige parfum(web)winkel die Dior, Hermes en de Tom Ford Private Collection mag verkopen. “Van veel merken waren wij 55 jaar geleden één van de eerste klanten. Wanneer zij nieuwe geuren uitbrengen, zijn we nog altijd één van de eersten die dit in het assortiment hebben.”

Over Parfumerie.nl

Parfumerie.nl begon 55 jaar geleden als drogisterij onder de naam Marjo, een samenvoeging van de voornamen van de eerste eigenaren Marit en Joop de Groot. De basis voor het familiebedrijf werd gelegd op de Zeedijk, waar naast drogisterij-artikelen ook parfums werden verkocht. Terwijl de drogisterij-artikelen steeds vaker elders werden gekocht, nam de vraag naar parfums en schoonheidsproducten enorm toe.

Onder leiding van huidige eigenaren Erwin en Hugo, die sinds de eeuwwisseling de scepter zwaaien, werd er daarom afscheid genomen van de drogisterij-artikelen en kwam de focus volledig te liggen op parfums en schoonheidsproducten. Met een assortiment van ruim vijfduizend artikelen gaat het met haar webshop en twee fysieke winkels de strijd aan met de grote ketens en pure online spelers. “Als je je kwalitatief weet te onderscheiden, kun je goed opboksen tegen de massa.

Vorig bericht Eko en ITSC kondigen strategisch partnership aan
Volgend artikel Triple en Synetic lanceren hoogstaand cloudplatform voor moderne webapplicaties

Nu op WijNoordHolland