Amsterdam,
Het aantal lopende WW-uitkeringen in Groot Amsterdam daalde in augustus naar 13.766; een daling van 3,6%. Dit is vergelijkbaar met landelijk, waar het aantal WW-uitkeringen met 3,1% daalde en uit kwam op 151.730. Deze lage aantallen hebben alles te maken met de (zeer) krappe arbeidsmarkt (in Groot Amsterdam). Verdere daling aantal WW-uitkeringen Groot Amsterdam. De kansen voor werkzoekenden zijn op dit moment in vrijwel alle sectoren bijzonder gunstig.
Veel banen in klantcontact
Er is bijvoorbeeld een groeiende vraag naar medewerkers klantcontact. Dit blijkt uit een artikel over klantcontact dat UWV vandaag uitbrengt. Het aantal vacatures voor medewerker klantcontact is in de eerste helft van 2022 met zo’n 74% toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal WW-ers is gedaald. Mensen kopen meer online; ook banken, zorgverzekeraars en energieleveranciers bieden steeds vaker online diensten aan. Deze toename zorgt ervoor dat face-to-face contact verschuift naar telefonisch of digitaal contact. De behoefte aan klantcontactmedewerkers neemt daardoor in vrijwel alle sectoren toe. Medio 2022 merken consumenten steeds vaker dat wachttijden bij klantcontactcenters oplopen. Dat heeft zowel te maken met de toename van het aantal (complexe) vragen als met de krapte op de arbeidsmarkt. In Groot Amsterdam is de arbeidsmarkt voor medewerkers klantcontact zeer krap.
Skills en vaardigheden medewerkers klantcontact
Medewerker klantcontact is een veel voorkomend overstapberoep voor bijvoorbeeld secretarieel medewerkers, kassamedewerkers en receptionisten. Het is belangrijk dat medewerkers klantcontact zich kunnen inleven in de (klant)vraag, goed kunnen luisteren en een goed incasseringsvermogen hebben. Belangrijke competenties hierbij zijn servicegerichtheid, emphatisch vermogen en communicatieve vaardigheden. Werkzoekenden die zich hierin herkennen kunnen een overstap naar het klantcontact overwegen.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl