Elektrisch Vervoer

NXT Mobility lanceert nieuw middel in strijd tegen netcongestie

Laadpalen met accu's kunnen overbelast stroomnetwerk ontlasten

NXT Mobility lanceert nieuw middel in strijd tegen netcongestie

Heiloo,
NXT Mobility gaat laadpalen leveren die auto’s snel kunnen opladen terwijl het stroomnet overbelast is. Dat moet gebeuren dankzij ingebouwde bufferaccu’s die worden bijgeladen op rustige momenten op het stroomnetwerk, bijvoorbeeld ’s nachts.

Oplossing voor overbelast stroomnet

Hoewel er incidenteel al sinds 2021 op kleine schaal mee is geëxperimenteerd, zijn er voor zover bekend nog geen voorbeelden van werkende snelladers met een geïntegreerde accubuffer die grootschalig worden toegepast. De speciale palen moeten een bijdrage leveren aan het tegengaan van het groeiende probleem in Nederland dat het aantal elektrische personenauto’s en vrachtwagens toeneemt terwijl het stroomnet vooralsnog onvoldoende is uitgebouwd. Het probleem van overbelasting van het net, door het toenemende aantal e-auto’s maar ook door meer vraag naar stroom in het algemeen, speelt vooral in de provincies Noord-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Gelderland. Daarnaast wordt op bedrijfsterreinen door heel het land het tekort aan laders steeds groter.

Tweehonderd kilometer

Het opladen van een personenauto voor een rijafstand van zo’n tweehonderd kilometer aan een laadpunt thuis duurt doorgaans met een 11Kw lader 300 minuten. Met een snellader van 50Kw kost dat een uur. Het nieuwe apparaat, dat geleverd wordt door NXT Mobility, kan met een inputvermogen van 22 Kw in ongeveer twintig minuten tijd een voertuig volledig opladen met een laadvermogen van maximaal 300kW. Overigens zijn er momenteel nog nauwelijks elektrische auto’s die dergelijke laadsnelheden aankunnen. De verwachting is dat dat de komende jaren snel verandert. Er waren afgelopen januari volgens de Nationale Agenda Laadinfrastructuur in heel Nederland 1920 snelladers met een capaciteit van 100Kw of meer. Daar zitten voor zover bekend geen snelladers bij met een geïntegreerde accubuffer.

RAI Vereniging

Enkele weken geleden sloeg de RAI Vereniging, die de rijwiel- en auto-industrie vertegenwoordigt, al alarm over het tekort aan laadmogelijkheid dat er bestaat, zowel voor trucks als voor personenauto’s. De overheid heeft zich tot doel gesteld dat Nederland in 2050 emissieloos moet rijden, maar die doelstelling dreigt niet gehaald te worden vanwege het haperende stroomnetwerk. “Het stroomnetwerk in Nederland is in een razend tempo aan het verstoppen, onder andere vanwege het toenemende aantal elektrische voertuigen, niet alleen personenauto’s maar ook elektrische bedrijfs- en vrachtwagens”, aldus Erik Metselaar, directeur van NXT Mobility. “Snelladers met geïntegreerde accu’s gaan, zo verwachten we, een belangrijke stap vormen voor de samenleving om toch aan de groeiende vraag te voldoen.”

Vorig bericht Open dagen Noord-Hollandse techniekopleidingen
Volgend artikel Initiatief DekaMarkt bespaart 1 miljoen kilogram CO2

Nu op WijNoordHolland