Nieuws

Maar liefst vijf winnaars Social Impact Lab 2018

Coolfinity, GiantLeaps, Kodluyoruz (start-ups), Active Cues (scale-up) en MUMO (publieksprijs) zijn de winnaars van het Social Impact Lab 2018.


Amsterdam – Accountants- en adviesorganisatie PwC organiseert deze internationale wedstrijd voor sociale ondernemingen voor de vijfde keer. Naast de publieksprijs en een winnaar in de dit jaar geïntroduceerde categorie scale-ups, vallen drie start-ups in de prijzen. Zo kan PwC meerdere innovatieve starters bijstaan. Uit een recordaantal aanmeldingen van 194, pitchten dertien sociale ondernemingen hun businessplan tijdens de finale op 25 september.

Sociale ondernemingen zijn organisaties met een maatschappelijke missie. Geld is hierbij een middel, geen doel. “PwC gelooft in hun kracht. Zij gebruiken innovatieve oplossingen voor maatschappelijke thema’s. Dit sluit aan op onze eigen missie: bouwen van vertrouwen in de samenleving en oplossen van belangrijke problemen. Wij werken dan ook met sociale ondernemers samen en kunnen zo van elkaar leren. Het Social Impact Lab is hier een mooi voorbeeld vanâ€, aldus PwC-bestuurslid en juryvoorzitter Renate de Lange.

De deelnemers worden beoordeeld op maatschappelijke impact, innovatiekracht en haalbaarheid. Zij krijgen gedurende de wedstrijd begeleiding op het gebied van netwerken, financieel advies en businessplannen. De publieksprijs winnaar ontvangt een cheque ter waarde van 2.500 euro. De winnaars in de categorieën start- en scale-ups krijgen naast een geldprijs van respectievelijk 5.000 euro en 10.000 euro twee jaar intensieve begeleiding van PwC, en mogen gebruik maken van haar kantoorfaciliteiten.

Nieuw dit jaar is de deelname van Turkse sociale ondernemingen naast Nederlandse, Duitse en Oostenrijkse, en een categorie voor scale-ups. Renate de Lange: “Sociale ondernemingen gaven aan opschalen lastig te vinden zodra zij de wind in de zeilen hebben. We willen hen hierin bijstaan en hebben daarom deze categorie toegevoegd.â€

De winnaars:

Start-ups:

  • Coolfinity (NL) heeft een koelkast ontwikkeld die met zes uur aan energie, 24 uur kan koelen. Dit apparaat kan daardoor voeding en medicijnen koelen, ook zonder stabiel elektriciteitsnet.
  • GiantLeaps (NL) heeft de ‘GiantLeaps Impact Calculation Tool’ ontwikkeld, een geautomatiseerd hulpmiddel voor (bedrijfs)restaurants dat de klimaatimpact van het voedsel dat wordt geserveerd rapporteert, beheert en helpt verminderen.
  • Kodluyoruz (TK) identificeert sociaaleconomisch achtergestelde, maar gedreven en getalenteerde jongeren en bereidt hen voor op een carrière in de technologiesector.

Scale-up:

  • Active Cues (NL) ontwikkelt spellen voor mensen met een verstandelijke beperking, dementie of autisme. De spellen worden gespeeld met een beamer en ‘Tovertafel’, waarmee elk oppervlak een interactieve omgeving wordt met behulp van lichtprojecties.

Publieksprijs:

  • MUMO (TK) biedt een betaalbaar, herbruikbaar en natuurlijk alternatief voor plastic. De Mumo wrap is tot honderd keer herbruikbaar en helpt mensen om de effecten van kunststoffen voor eenmalig gebruik te reduceren.

Vorig bericht Ondernemers in spagaat door privacywet
Volgend artikel Ondernemers Opgelet - Nu ook op afstand een boete in Amsterdam

Nu op WijNoordHolland