Nieuws

Finalisten innovaties voor ArenA bezoekers bekend

Uit ruim 180 internationale inzendingen zijn 35 aansprekende innovaties geselecteerd.


Amsterdam
Er zijn 35 aansprekende innovaties geselecteerd die kans maken door de jaarlijks twee miljoen bezoekers van de Johan Cruijff ArenA gebruikt te gaan worden.

Het stadion gaat, in samenwerking met Ajax, de KNVB en ID&T, nieuwe, innovatieve diensten voor bezoekers ontwikkelen en organiseerde daarom de Change the Game Challenge. Bedrijven uit de hele wereld hebben een diversiteit aan producten en diensten ingediend die de beleving bij bezoekers vergroot.

Geselecteerd zijn onder anderen Snaptivity, waarbij toeschouwers hun stoelnummer aanmelden en actie foto’s vol emotie van zichzelf ontvangen, bijvoorbeeld op het moment dat er gescoord is. Met de Texel Portal 3D-scanner kunnen bezoekers met behulp van 3D avatars een 3D foto van zichzelf ontvangen bijvoorbeeld met een panoramische stadion achtergrond.

Finalist Bitz is een makkelijk, mobile platform waarmee bezoekers in het stadion eten en drinken kunnen bestellen en meteen ophalen. Dat scheelt in de rij staan. Met Game On, een mobiele applicatie, kunnen toeschouwers in het stadion maar ook thuis beelden van een event vanuit verschillende hoeken bekijken, inclusief wedstrijdstatistieken.

De finalisten zijn:

  • 24/7 Software
  • iXpole
  • AVEX b.v.
  • Jalu.tv
  • Bitz
  • Keyper GmbH
  • Coca-Cola European Partners
  • LiveArena Broadcast AB
  • COMPO Software
  • LiveTube Ltd.
  • DFFRNT Media
  • Netco Sports
  • Eyecandylab
  • Nmodes
  • Foot Analytics
  • NODALBLOCK S.L
  • Forward Game UG
  • Orwell VR
  • Game On
  • Oveit
  • GEENEE
  • SciSports
  • Hawk-Eye Innovations
  • Snaptivity (Snapify Ltd.)
  • Hey Digital Ventures Lda
  • Stayfilm
  • HIGGS Live
  • Synchronicity Productions Foundation
  • Hikvision
  • Texel, Inc.
  • Immersiv
  • Tiledmedia
  • Inmotio Object Tracking BV
  • VOGO
  • Wizzymaps

Uit de finalisten worden de winnende oplossingen gekozen die in een fieldlab-opzet met de verschillende partners in 2019 en 2020 geïmplementeerd en verder ontwikkeld worden in de ArenA.

De ArenA wil dat bezoekers optimaal en intensief kunnen genieten van een wedstrijd of event, ook op een afstand. Gedacht kan worden aan informatie op maat over het event, kaartverkoop, een zorgeloze reis en activiteiten voorafgaand en na een wedstrijd. Of een virtuele omgeving tijdens een event waar bezoekers ervaringen delen.

Een deel van de wedstrijden van het Nederlands elftal wordt in de ArenA gespeeld en de KNVB wil dat bezoekers, ook tijdens EURO 2020, een topavond hebben. Maar ook dat de kennis die wordt opgedaan ten goede komt aan de andere voetbalclubs in Nederland.

Naast de voordelen voor de bezoeker kunnen dergelijke diensten ook zorgen voor een efficiëntere en rendabele bedrijfsvoering zoals een optimale stoelbezetting, het sneller kunnen helpen van bezoekers en de ondersteuning van crowd-management.

Change the Game is een initiatief van de Johan Cruijff ArenA, Media Perspectives, Hogeschool van Amsterdam en TNO en mede gesubsidieerd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. Als innovatiepartner is dit programma powered by KPMG. Meer informatie is te vinden op www.changethegame.eu.

 

Vorig bericht Stadsdistributie op waterstof stap dichterbij door bouw tankstation in Alkmaar
Volgend artikel BAM ontwikkelt en bouwt duurzame polikliniek voor SEIN in Heemstede

Nu op WijNoordHolland