Nieuws

Eerste steen Media Mile Hilversum gelegd

Opvallende gele routestenen en app leiden langs belangrijke media hotspots.


HILVERSUM – De voorbereidingen voor het activeren van Media Mile zijn in volle gang. Het begin signaal is vandaag (16 januari) zichtbaar met de eerste steenlegging van de Media Mile. De route, die langs belangrijke media hotspots voert, toont het roemrijke verleden van Hilversum Mediastad en maakt deze op futuristische wijze zichtbaar. Wethouder Wimar Jaeger van Media en Cultuur noemde het leggen van de eerste knalgele routesteen, waarmee de Media Mile gemarkeerd wordt een memorabel feit.

“Dat wat Hilversum tot de mediastad heeft gemaakt, wordt met de Media Mile zichtbaar. Heden, verleden en toekomst komen samen in deze attractieve route,†zo verwoordde hij trots.

De Media Mile is een wandelroute door de stad, die in de komende jaren wordt uitgerold. De eerste fase wordt op 27 februari met de start van 100 Jaar Mediastad geopend. Dit deel is ongeveer een kilometer lang en zet de spot vol op het roemrijke verleden van Hilversum, dat zichtbaar wordt gemaakt met de nieuwste mediatechnologieën. Met de opvallende gele routestenen als bewegwijzering en met behulp van een app kunnen bezoekers de Media Mile wandelen, die hen leidt langs belangrijke media hotspots.

Het eerste deel van de Media Mile loopt van het Stationsplein naar Beeld en Geluid op het Media Park. De route kan ook andersom gelopen worden en kan in principe vanaf elk willekeurig punt gestart worden. Als de Media Mile volledig is uitgerold dan leidt de interactieve route uiteindelijk langs hotspots als Beeld en Geluid, het MCO, het Marktplein, het Stationsplein en de Kerkbrink. Vandaag werd bekend dat het college van B&W van Hilversum instemt met het voornemen om 55 slimme lantaarnpalen te plaatsen op de route van de Media Mile, waarmee nieuwe mediatoepassingen in de openbare ruimte gerealiseerd kunnen worden. “Via sensoren kan content gedeeld worden met inwoners die dat willen. Er is van alles mogelijk en dat maakt de Media Mile eindeloos interessantâ€, aldus wethouder Jaeger.

Op de route zien en ervaren bezoekers objecten en digitale content met in de eerste fase onder meer televisie- en radiofragmenten uit het verleden. Met behulp van de Media Mile app kunnen objecten, straten of gebouwen tot leven komen en ervaren bezoekers ieder op hun eigen wijze media. Het wordt een onvergetelijke ervaring met dank aan de nieuwste mediatechnologie zoals augmented reality, 360 graden fotografie, maar ook ‘ouderwets’ beeldmateriaal opgeduikeld uit de radio- en televisiearchieven van Beeld en Geluid. “In het kader van 100 Jaar Mediastad zal in de eerste fase nostalgie de hoofdrol spelenâ€, vertelt stadsregisseur Mireille de Steur-Berg van Hilversum Marketing, die verantwoordelijk is voor de uitrol van de Media Mile. “De content en daarmee de mediabelevenissen op de Media Mile wisselt per periode, zodat er altijd een reden is om terug te keren om de route nog eens opnieuw te wandelenâ€.

Vorig bericht Provinciaal verkeersmanagement werpt vruchten af
Volgend artikel Sterrenchef Ron Blaauw breekt met vaste prijzen

Nu op WijNoordHolland