Duurzaam

Domino’s Pizza kiest Alkmaarse ImpactBuying voor verduurzaming

om pizza’s van deeg tot doos te verduurzamen

Domino's Pizza kiest voor ImpactBuying om pizza’s van deeg tot doos te verduurzamen

Domino’s Pizza Enterprises Ltd. heeft een strategische samenwerking aangekondigd met ImpactBuying, de in Alkmaar gevestigde B-Corporation gespecialiseerd in het ondersteunen van bedrijven wereldwijd bij het opzetten van duurzame toeleveringsketens. Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal in Domino’s voortdurende inzet om klimaat- en mensenrechtenrisico’s aan te pakken binnen haar toeleveringsketen in de 12 markten waar DPE actief is.

Net Zero in 2050

Als onderdeel van haar alomvattende duurzaamheidsstrategie heeft Domino’s zich gecommitteerd aan het bereiken van Net Zero in 2050, met een tussentijdse doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen met 65% per verkocht product in 2030 ten opzichte van 2020. Het bedrijf streeft er ook naar om ontbossing in zijn toeleveringsketen te stoppen tegen 2025, in lijn met zijn wetenschappelijk onderbouwde doelen die werden goedgekeurd door het onafhankelijke Science Based Target initiatief in 2023*.
Deze samenwerking is een belangrijke volgende stap voor Domino’s in de inspanningen op het gebied van verantwoord inkopen, in het bijzonder met de recente uitrol van de nieuwe Responsible Sourcing Policy. Als onderdeel van Domino’s reis in verantwoord inkopen, lanceerde Domino’s in 2023 het Domino’s Dairy Initiative om zuivelproductie op een ethische en duurzame manier te stimuleren.

Domino’s erkent de uitdagingen die klimaatverandering en ontbossing met zich meebrengen, met name in de voedsel- en landbouwsector, en zet zich in om potentiële risico’s proactief te identificeren en te beperken, waaronder risico’s met betrekking tot diervoeding in de toeleveringsketen van zuivelproducten – aangezien de diervoeding vaak gekoppeld is aan ontbossing.

Betrouwbare gegevens verzameling

ImpactBuying brengt bijna 15 jaar expertise in risicomanagement en ketentransparantie door het gebruik van geavanceerde technologie en data verificatie services. Met een sterke focus op de wereldwijde voedingssector is ImpactBuying goed gepositioneerd om Domino’s te ondersteunen bij het behalen van haar duurzaamheidsdoelstellingen.

Domino’s gelooft dat de samenwerking met ImpactBuying robuuste, transparante en gedetailleerde gegevens zal opleveren die cruciaal zijn voor het volgen en rapporteren van de voortgang, waardoor effectieve acties kunnen worden uitgevoerd om de risico’s op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG) te beperken. Samen willen de bedrijven nauw samenwerken met Domino’s Business Partners in de hele toeleveringsketen, door betrouwbare gegevensverzameling en training aan te bieden ter ondersteuning van ESG-initiatieven.

“We geloven dat we door onze krachten te bundelen met ImpactBuying een stap dichter zijn bij het bereiken van een ‘better slice’ voor iedereen die betrokken is bij onze toeleveringsketen, door verbeterde traceerbaarheid van boerderij tot winkel”, zegt Marika Stegmeijer, Group Chief ESG Officer bij Domino’s.
“We zijn vereerd om als B-Corp uit Alkmaar te mogen werken voor het grootste pizzabedrijf ter wereld en Domino’s te ondersteunen in hun reis naar duurzame pizza’s. Wij brengen zekerheid in plaats van aannames over producten claims en toeleveringsketens en dit is precies wat Domino’s nodig heeft om hun ambitieuze doelen te bereiken,” zegt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying.

Partnerschap

“We zullen binnenkort contact opnemen met onze Business Partners, te beginnen met onze belangrijkste leveranciers, om hen in te werken op het ImpactBuying platform”. Domino’s blijft zich inzetten om tegen 2030 de dominante, duurzaam bezorgende quick service restaurantketen te worden in al haar markten, en dit partnerschap met ImpactBuying is een cruciale stap in de richting van het bereiken van deze visie.

*In juni ’23 werden Domino’s wetenschappelijk onderbouwde milieudoelen gevalideerd door het Science Based Targets initiatief (SBTi). Deze doelen omvatten de meest recente wetenschappelijke richtlijnen voor bos, land en landbouw (FLAG), waarbij het bedrijf zich verplicht tot een uitstoot van nul procent in 2050. Domino’s Pizza Enterprises Ltd werd geselecteerd als een van de eerste 10 bedrijven ter wereld waarvan de FLAG-doelstellingen werden gevalideerd.

Vorig bericht Amsterdam krijgt een nieuw Broodfonds voor ondernemers
Volgend artikel Informatiebijeenkomst Thorbeckeweg en A7

Nu op WijNoordHolland