Infra

BAM vergroot digitalisering spoorveiligheid en rangeercapaciteit van opstelterrein

BAM Infra Nederland gaat de spoorveiligheid en rangeercapaciteit vergoten in Amsterdam

Bam

Bron: ProRail

BAM Infra Nederland gaat de spoorveiligheid en rangeercapaciteit van het oostelijk deel van het opstelterrein Watergraafsmeer in Amsterdam vergroten. Dit doet zij door het aanleggen van een digitaal treinbeveiligingssysteem. Hierdoor kan het treinverkeer op het opstelterrein van ProRail vlotter doorstromen, waardoor de rangeercapaciteit toeneemt. Bovendien ontstaat er een veiliger situatie voor machinisten. BAM start eind 2023 met het ontwerp van het treinbeveiligingssysteem. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2025 afgerond.

Van handmatig naar automatisch

Op het oostelijk deel van het opstelterrein bedienen machinisten op dit moment zelf handmatig de wissels in hun rijweg. Dit betekent dat ze voor elke wissel op hun traject de trein moeten stoppen en moeten uitstappen om de wissel goed te leggen. Met het nieuwe digitale treinbeveiligingssysteem worden de opstelsporen en aangrenzende wisselstraten aangesloten op de centrale verkeersleiding en kan ProRail de wissels automatisch bedienen vanuit de dienstregeling. Doordat de treinen niet meer hoeven te stoppen bij de wissels, neemt de capaciteit van het opstelterrein toe. Ook bevordert het digitale treinbeveiligingssysteem de veiligheid van machinisten en beperkt het de geluidshinder van afremmende en optrekkende treinen voor de omgeving.

Frans van Wegen, projectmanager ProRail: “Deze klus, het maken van een zogenoemd centraal bediend gebied, is echt een stap vooruit. Omdat er steeds meer treinen gaan rijden in Nederland, moet het spoor beter benut worden. Het stoppen, uitstappen, wissel bedienen en weer instappen kost tijd, nog los van het ongemak voor machinisten. Ook voor de omgeving is het remmen en optrekken van treinen vervelend. Dat lossen we goeddeels op door wissels vanaf afstand te gaan bedienen; vanaf de verkeersleiding. Het is fijn om daarvoor de professionals van BAM aan boord te hebben.”

Digitalisering met interlocking systeem

Het treinbeveiligingssysteem dat BAM realiseert, is een zogenaamd interlocking systeem. Naast het ontwerpen en aanleggen, zorgt zij voor aansluiting van dit nieuwe digitale systeem op de treinbeveiligingssystemen die al dienst doen op andere delen van het opstelterrein. BAM Infra Nederland geeft hiermee invulling aan de strategie ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centraal staan.

André Snoek, tendermanager BAM Infra Nederland: “Voor BAM is dit een prachtig project. We beschikken over ruime ervaring in het realiseren van treinbeveiligingssystemen. Heel waardevol om hiermee bij te dragen aan de veiligheid en capaciteit van het opstelterrein.”

Grote bijdrage aan vernieuwingsslag

Dagelijks overnachten er vele treinen na hun diensttijd op het opstelterrein Watergraafsmeer. Ze worden van binnen en buiten schoongemaakt en bevoorraad. Ook is het terrein cruciaal voor het afhandelen van diverse internationale treinverbindingen. In 2022 is ProRail gestart met een vernieuwingsslag van het opstelterrein wegens veroudering van de sporen. De spoorwegbeheerder selecteerde BAM toen voor het vervangen van wissels en vernieuwen van sporen en spooroversteekplaatsen op het opstelterrein. Deze werkzaamheden rondt BAM in 2024 af. Nu BAM ook de opdracht voor het nieuwe treinbeveiligingssysteem gegund heeft gekregen, levert zij opnieuw een grote bijdrage aan het toekomstbestendig maken van het opstelterrein.

Vorig bericht Glaspoort legt glasvezel aan op bedrijventerreinen Schagen
Volgend artikel Airback introduceert eerste rugzak met compressietechnologie

Nu op WijNoordHolland