Amsterdam,
Met Black Friday en Cyber Monday in aantocht moeten retailers balans vinden tussen hun brand- en performance marketing, die beide essentieel zijn voor een succesvolle Cyberweek. Dit blijkt uit onderzoek van marketingperformancebedrijf Wunder. Door het creëren van een heldere en gerichte positionering van het kortingsbeleid, kunnen webshops hun ideale aanbod presenteren aan de online shopper zonder verlieslatend te zijn.
Grootste verkoopkansen liggen bij Generatie Z
Door een sterke merkidentiteit te combineren met doelgerichte performance marketing, wordt niet alleen de aandacht van consumenten getrokken, maar worden er ook meer aankopen gerealiseerd. De grootste verkoopkansen voor (online) retailers liggen bij Generatie Z, die een geschatte koopkracht van maar liefst €360 miljard vertegenwoordigt. “Hoewel Cyberweek vaak meer verkopen oplevert, voelen retailers vooral de pijn van de vrijwel verplichte kortingen”, zegt Joyce Kremer, marketing director bij Wunder. “Hoe zij omgaan met die kortingen is dus heel belangrijk. Hierbij kan een focus op Gen Z helpen. Door gebruik te maken van teasers, countdowns en pre-sale acties kun je deze groep triggeren tot aankopen.”
Kwaliteit versus kwantiteit
Wunder voorspelt niet alleen meer verkopen, maar verwacht ook een toename van de Average Order Value (AOV). Tussen 2018 en 2022 is de gemiddelde orderwaarde van de Nederlandse consument tijdens Cyberweek met 26 procent gestegen, tot 144 euro in 2022. Het performance marketingbedrijf verwacht dat deze stijgende lijn in 2023 zal doorzetten. Sterker nog: een opmerkelijke trend is dit jaar al te zien in het gedrag van de Nederlandse consument, die aangeeft zich meer te richten op aankopen van hogere kwaliteit. Kremer: “Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid, waardoor de populariteit van producten van hoge kwaliteit stevig toeneemt. Hiervoor willen zij best wat meer betalen. Zorg er dus voor dat je kwaliteit en duurzaamheid benadrukt in je communicatie.”
Eigen media en loyaliteit
Inzet op eigen media lijkt een geschikte en winstgevende strategie voor het bereiken van de Nederlandse koopjesjagers tijdens de Cyberweek. Zo blijkt uit het onderzoek dat communicatie via owned media, zoals de website en e-mail, de merkperceptie het meest beïnvloedt. Hierbij blijft inzicht in first-party data essentieel. Zo vindt de helft van de ondervraagde respondenten – al dan niet gepersonaliseerde – mails met aanbiedingen prettig. Hierdoor kunnen merken slim met deals omgaan en kunnen zij het ideale aanbod presenteren, afgestemd op individuele behoeften. Kremer: “Ook blijven loyaliteit en retentie belangrijke onderdelen van een succesvolle Cyberweek. Tijdens deze drukke periode is het essentieel om de piek in verkeer te benutten, niet alleen voor directe verkopen maar ook om je first-party database uit te breiden en loyale klantrelaties te versterken op de lange termijn. Daarbij is het belangrijk je trouwe klanten nu al te belonen met de beste deals voor langdurige betrokkenheid.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl