Nieuws

Amsterdamse ondernemers worden geplaagd door belasting voor reclame op straat

De gemeenteraad besluit in november over het voorstel met de nieuwe regels en tarieven voor reclame op straat.


reclame op straat

Amsterdam
Het gaat om reclame die zichtbaar is vanaf de openbare weg. Denk aan gevel- en raam reclame, uithangborden, vlaggen, sandwichborden, abri’s, naamplaten en grote menukaarten. Degene die het meeste voordeel heeft van de reclame betaalt de belasting

Wat kost het?

Hoe groter de (reclame) uitingen, hoe hoger de reclamebelasting. Het bedrag wordt berekend door de totale oppervlakte van alle (reclame)uitingen aan een gebouw per ondernemer, organisatie of particulier bij elkaar op te tellen. Voor een vlag, banier of parasol geldt een prijs per stuk. Er zijn drie tariefgebieden. In rustige delen van de stad is de belasting lager dan in drukke delen. Een winkelier met een bord van 2 vierkante meter aan de gevel in Amsterdam Noord betaalt € 84,- per jaar. Een vergelijkbaar bord kost in het Centrum € 150,- per jaar. Voor een bord van 40 vierkante meter in Nieuw-West geldt een tarief van € 281,-.

Wie moet betalen?

Vooral ondernemers en organisaties krijgen te maken met reclamebelasting. Ook particulieren kunnen een aanslag krijgen. Bijvoorbeeld als ze een deel van hun gevel gebruiken om reclame te maken. In het voorjaar van 2020 laat de Amsterdamse belastingdienst aan ondernemers, organisaties, bewoners en pandeigenaren weten welke gegevens geregistreerd staan. Het gaat hierbij om de grootte en het aantal uitingen. Zij kunnen daar vervolgens op reageren. Daarvoor hebben ze DigiD nodig of eHerkenning (niveau 2). De Amsterdamse belastingdienst controleert de reacties en stuurt in het najaar een definitieve aanslag.

Hoe verder?

De gemeenteraad stelt naar verwachting 6 november 2019 de regels en tarieven voor reclamebelasting vast. De reclamebelasting wordt per 1 januari 2020 ingevoerd. Ondernemers en organisaties die nog geen eHerkenning hebben, wordt aangeraden dit aan te vragen op eHerkenning.nl. Voor (reclame)uitingen die voor 1 januari 2020 worden weggehaald, hoeft geen reclamebelasting betaald te worden.

Vorig bericht Noordzeekanaalgebied biedt potentieel voor CO2-infrastructuur
Volgend artikel Zicht op sneller herstel AEB door niet werkbare oplossing met HVC

Nu op WijNoordHolland