Dienstverlening

Alpina opent deuren naar doven en slechthorenden

Eerste financiële dienstverlener die toegankelijk is voor doven en slechthorenden

Alpina deuren doven slechthorenden

Tolkcentrum. Foto: Alpina

Beverwijk,
Alpina is de eerste financiële dienstverlener die via Tolkcontact Telefonie van Berengroep bereikbaar is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Alpina hoopt het leven van de doelgroep – die dagelijks tegen problemen aanloopt omdat de samenleving niet op ze is ingesteld – hiermee iets te vergemakkelijken. Marc Diks van Alpina: ”Wij hebben inclusie en innovatie hoog in het vaandel staan. Daarnaast wil Alpina al haar klanten gewoon goed bedienen, of dat nou online, aan de telefoon of dichtbij en persoonlijk in de winkel is.”

Doven en slechthorenden die klant zijn of willen worden bij Alpina kunnen telefonisch contact opnemen met het bedrijf op de manier waarop zij dat willen: in gebarentaal, spraak of tekst. Met één knopdruk op de Alpina-website en zonder extra kosten bellen ze via een tolk, gebarentaal of met tekstondersteuning naar de financiële dienstverlener.

Beperkingen

Mensen die doof of slechthorend zijn en mensen met een spraak- of taalbeperking hebben volgens de wet recht op een gelijkwaardige behandeling. Toch lopen doven en slechthorenden in de praktijk dagelijks tegen beperkingen aan als het gaat om toegang tot informatie en communicatie. Denk aan een intercom bij de deur of een uitlegvideo op YouTube. Maaike van der Hagen van Berengroep, die wil bijdragen aan een samenleving die toegankelijk is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraak- of taalbeperking, is dan ook blij dat een grote partij als Alpina de samenwerking heeft gezocht en hoopt dat meer bedrijven en organisaties zich snel aansluiten.

Inclusie

Volgens Van der Hagen is de maatschappelijke discussie over inclusie en toegankelijkheid nog relatief jong. “De wet die de Nederlandse Gebarentaal erkent, is bijvoorbeeld pas in 2021 ingevoerd ondanks een jarenlange lobby van onze kant. De corona-uitbraak en de roep om een tolk tijdens de persconferenties gaven het laatste zetje naar de wetsinvoering.”

Vorig bericht Gemeente Zaanstad wijzigt koers toekomstplannen Achtersluispolder
Volgend artikel Amsterdam 'The Style Outlets' rapporteert 46% omzetstijging

Nu op WijNoordHolland