Ook heeft het verkeersmanagement geholpen om de groei van het verkeer op te vangen.
In het noordelijke deel van de provincie, boven de lijn Alkmaar-Hoorn, is de doorstroming daarmee verbeterd. In het zuiden is de prestatie ondanks de groei van het verkeer gelijk gebleven. Dat blijkt uit de evaluatie van de eerste twee jaar van het beleidskader ‘verder met verkeersmanagement’.
Verkeerscentrale
Eenzelfde trend is zichtbaar bij de betrouwbaarheid in reistijd. Daar waar ruimte zat in het netwerk, is de betrouwbaarheid toegenomen. Ondanks de drukte op de meest gebruikte wegen is de betrouwbaarheid gelijk gebleven of slechts beperkt afgenomen. Ook de informatievoorziening voldoet. De provincie is in staat om in veel gevallen de juiste boodschap te tonen aan de weggebruiker. De informatiemiddelen, zoals informatiepanelen langs de weg, functioneren zoals bedoeld.
Beleidskader
In 2014 is het Beleidskader voor Verkeersmanagement (BKVM) van de provincie Noord-Holland vastgesteld. Dit vormt het beleid voor de ontwikkeling van het verkeersmanagement voor de periode 2015 tot en met 2019. Halverwege de looptijd van het BKVM is dit geëvalueerd en is nagegaan of de provincie Noord-Holland op koers ligt voor het behalen van gestelde doelstellingen.
De doelstellingen zijn voor zover binnen de invloedssfeer van de provincie, gehaald. Door factoren als economische groei -en de daarmee samenhangende groei van het verkeer- kunnen problemen met doorstroming niet volledig worden opgevangen door middel van verkeersmanagement.