Bedrijf in beeld

Ondernemer van de dag – Jan Herm Klaren


 

Wie ben ik?

Jan Herm Klaren 46 jaar geleden geboren in Vroomshoop. Vanaf 1992 in verschillende commerciële functies gewerkt in de leisure industrie, papierhandel en facilitaire dienstverlening. Vanaf eind jaren 90 kwam aanbestedingen en tenders bijna dagelijks op mijn pad en heb ik mij hier in gespecialiseerd.

Het meeste geleerd…

Als zelfstandig ondernemer. Alle aspecten van bedrijfsvoering zelf regelen en uitvoeren zonder de beperkingen van bedrijfscultuur en de eisen van aandeelhouders. Ondanks de goede voorbereiding zijn de verassingen die op je pad komen juist uitdagingen waar je veel van leert.

Bedrijf CV

In 2011 gestart met Contractveilingen dat inkoopveilingen aanbied voor het MKB, zodat zij op een gelijkwaardige wijze kunnen inkopen, zoals de overheid dit doet binnen haar aanbestedingen. Als Tender strateeg/manager begeleid of schrijf/produceer ik een inschrijving op een aanbesteding van A tot Z. Dit bij voorkeur in samenwerking met een team binnen een bedrijf. Als ZZP’er werk ik zonder personeel, maar haal natuurlijk wel expertise en kennis uit mijn netwerk.

www.klaaarn.nl  , www.about.me/jhklaren

Waarom bent u met het bedrijf gestart?

Ondernemen zat altijd al in mijn bloed, vroeger voor mijn hotelschool tijd verkocht ik al mosterd van een collega kok en gerookte meerval van een collega muzikant. Ondernemen zat er al vroeg in en is nooit verdwenen. Het “ondernemen†binnen een dienstverband (in a box)beperkte mij te veel, vandaar de keuze voor zelfstandigheid en vrijheid.

Hoe komt u aan uw klanten?

Via mijn netwerk, mond tot mond reclame, maar het grootste deel uit herhaal opdrachten bij tevreden opdrachtgevers.

Wat is uw meest succesvolle product/dienst en waarom?

Tender management waar van A tot Z de aanbesteding waarbij samen met een team van de opdrachtgever een winnende inschrijving wordt geschreven. In deze rol ben ik strateeg, adviseur, developer, schrijver, calculator en inspirator. Veel bedrijven weten wel wat ze goed kunnen en wat ze minder goed kunnen, maar weten dit niet strategisch te verpakken. Door samen deze kennis goed te verwoorden en te presenteren win je een aanbesteding op kwaliteit. Door “Out of the Box†te denken en concepten te creëren of te vernieuwen win je aanbestedingen.

Wat is uw laatste grote investering geweest?

De grootste investering is in 2011 geweest het laten bouwen van een website met een “Dutch Auction†veiling module.

Wat is uw laatste grote succes geweest?

Een opdrachtgever heeft met het winnen van een aanbesteding zijn jaaromzet zien verdrievoudigen voor een periode van 7 jaar. Door deze winst is de opdrachtgever een opdrachtgever met nog meer waarde geworden. Bij de volgende aanbesteding over 7 jaar kunnen zij hierdoor een nog groter pakket aan diensten bemachtigen.

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?

De veranderingen in de aanbestedingsregels zorgen er voor, dat een aanbieder zich nog beter kan onderscheiden. Dit gaat hele mooie uitdagende en inspirerende projecten opleveren.

Voor welke ondernemer heeft u bewondering?

Richard Branson, hij lijkt al zijn dromen om te kunnen zetten in bedrijven. Dat is wat elke ondernemer eigenlijk wil.

Wilt u nog iets kwijt?

MKB’ers kijken vaak erg tegen aanbestedingen en tenders op en denken bij voorbaat, dat zij niet kunnen winnen. Uit ervaring weet ik dat het tegengestelde vaak waar is. Lijkt een project te groot, zoek dan samenwerking en laat u goed begeleiden door het hele aanbestedingstraject. Op die manier verliest u uw klant niet, als hij opeens “moet†aanbesteden.

Heeft u nog een tip voor andere ondernemers?

Aanbesteden is strategisch inkopen, maar nog wel meer strategisch verkopen, dus: Een aanbestedingstraject begint niet na de publicatie van een bestek, maar is een doorlopend traject, dat door loopt tot het weer opnieuw aanbesteden.

https://www.linkedin.com/in/jan-herm-klaren-aa531a3

Vorig bericht 10 nieuwe initiatieven voor GO!-NH accelerator gekozen
Volgend artikel Action versterkt positie op de Europese markt

Nu op WijNoordHolland