Nieuws

Woonsite funda gaat positie versterken met verdere uitbreiding naar financiële diensten

Diensten voor consument en makelaar


Amsterdam
Na de presentatie van sterke jaarcijfers over 2018 eerder deze week kondigt woonsite funda de contouren aan van een nieuwe strategie gericht op het verder ontzorgen van woningzoekenden.

Deze strategie draait naast het verbeteren van de huidige functionaliteiten met name om verbreding naar informatie over en aanbod van financiële producten die spelen rond de aankoop van een woning zoals hypotheken, verzekeringen en notariële diensten.

Ondanks de gespannen situatie op de woonmarkt was 2018 een erg goed jaar voor funda, met meer bezoekers op het platform dan ooit tevoren. In totaal adverteerden en presenteerden 4.855 makelaars hun woningaanbod, in totaal 323.496 woningen.

Nieuwe koers

De nieuwe koers moet funda het komende decennium, aldus de in juni 2018 aangetreden CEO Quintin Schevernels, nog relevanter maken dan het bedrijf sinds zijn oprichting 2001 is.

Consumenten en makelaars worden veeleisender en technologie biedt hun allerlei nieuwe mogelijkheden. Daar wil funda verder op inspelen. Bij zijn aantreden in de zomer van 2018 kreeg Schevernels van zijn (toenmalige) RvC het mandaat om funda te verbreden van een marktplaats naar een platform.

Waar funda in 2001 pionier was met de creatie van de eerste markplaats voor vraag en aanbod op de Nederlandse woningmarkt, wil funda vanuit die sterke positie nu een nadrukkelijkere rol gaan spelen in het online ontzorgen van klanten en ondersteunen van makelaars rond bijvoorbeeld hypotheken, woon-verzekeringen en notarisdiensten.

Nieuw team

Ter voorbereiding op de implementatie van deze nieuwe strategie voerde Schevernels de afgelopen maanden diverse belangrijke aanpassingen door binnen de funda organisatie. Deze aanpassingen zijn er met name op gericht om versneld verbeteringen van de websites en apps te kunnen doorvoeren.

Vanaf 1 mei 2019 heeft Schevernels zich in dat kader ook verzekerd van een vrijwel geheel nieuw executive team dat verantwoordelijk is voor de transitie en de realisatie van de nieuwe strategie. Het nieuwe executive team van Funda bestaat naast CEO Quintin Schevernels uit CFO Evert Brugman, CCO Marc Roos, CTO Eduardo Neves en CPO Peter Gerber.

Forse investeringen

Funda zal in 2019 fors investeren om de nieuwe route vorm te geven. Het gaat daarbij in eerste instantie vooral om investeringen in de organisatie en mensen maar ook zullen de eerste stappen gezet worden met de informatie rond en het aanbod van de financiële diensten.

Schevernels: “Vrijwel alle bezoekers van onze site hebben bij de aankoop van hun nieuwe woning allerlei zorgen, vragen en onzekerheden. Vaak zijn dat ook complexe vragen rond financiële diensten die veel gedoe en stress opleveren.

Wij vinden dat de huidige aanbieders van die diensten de aspirant-koper daar slechts in beperkte mate in voorzien. Omdat deze vragen een logisch vervolg op het oriëntatieproces zijn, denken wij dat funda daar een belangrijkere rol kan spelen. Zo kunnen we helpen het hele proces voor klanten eenvoudiger te maken en dus met minder zorgen.

Kans

Volgens Schevernels zal bijvoorbeeld het online oriënteren naar en zelfs het online afsluiten van een hypotheek de komende jaren een flinke vlucht gaan nemen.

Nu is dat nog zeer beperkt. Dat biedt kansen voor online partijen als funda. “Wij gaan onder meer kijken welke rol wij in dat marktsegment kunnen spelen, wat wij kunnen toevoegen ten opzichte van de andere aanbieders. Je moet beseffen dat meer dan 90% van de woningzoekenden zijn zoekproces bij ons op het platform start.

Daarmee hebben we een natuurlijke positie om informatie en diensten rond specifieke financiële diensten te ontwikkelen en aan te bieden.â€

Gemak

Het sleutelwoord van de nieuwe strategie omschrijft Schevernels als “gemak voor onze klantenâ€. Niet alleen via nieuwe diensten, maar ook het verbeteren en uitbreiden van bestaande content en functionaliteiten. Schevernels: “We hebben hier de afgelopen periode al intensief aan gewerkt.

Denk aan alerts op je mobiele telefoon als er een nieuwe woning te koop komt die past bij jouw zoekprofiel, zoekfunctionaliteiten op basis van reistijd van en naar het werk, voorzieningen als kinderdagverblijven in de omgeving van woningen die te koop staan, een dienst om passende makelaars te vinden om je huis aan te kopen of te verkopen en een tool die op basis van onze data een waarde-indicatie geeft van je woning.

Die functionele doorontwikkeling van ons platform is bedoeld voor zowel makelaars als consumenten en vormt de belangrijke basis voor ons succes.

Vorig bericht Hackathon Boer en Business in Balans
Volgend artikel Faillissementen in Nederland stijgen in 2019 met 3%

Nu op WijNoordHolland