Cursus

Vermijd deze uitspraken als je feedback geeft

Welke uitspraken kan je het beste vermijden als je feedback geeft

Vermijd deze uitspraken als je feedback geeft

Partnerbijdrage:
Constructieve feedback is belangrijk om te kunnen groeien. Toch komt het vaak voor dat feedback op een zodanige manier wordt gebracht dat het overkomt als kritiek – de boodschap heeft een negatieve connotatie. Om feedback voortaan op een positieve en daardoor constructieve manier te kunnen brengen, is het belangrijk om je bewust te zijn van hoe je de feedback overbrengt. Dit artikel vormt een beknopte cursus gesprekstechnieken, waarin je leert welke uitspraken je het beste kunt vermijden als je feedback geeft.

1.   “Uhm…”

Vrijwel iedereen vindt het geven van feedback lastig, met als resultaat dat feedback vaak op een onzekere manier wordt overgebracht. Dergelijke ‘twijfeltaal’, die inspeelt op de persoon en niet op de inhoud, haalt je boodschap onderuit en geeft ruimte aan de ontvanger om jouw feedback in twijfel te trekken. Wees daarom zelfverzekerd, concreet en compleet in de feedback die je geeft.

Niet: “Uhm… Ik weet niet zeker of het handig is als jij deze werkzaamheden op gaat pakken.”

Wel: “Ik zet jou niet in op dat project. Onlangs hebben we afgesproken dat jouw kwaliteiten ergens anders liggen.”

2.   “Sorry…”

Je feedback beginnen met het aanbieden van je excuses, haalt eveneens je boodschap onderuit. Bovendien houdt het de negatieve connotatie van feedback geven in stand – het is immers iets waar je je excuses voor aanbiedt. Wees daarom duidelijk en zo direct mogelijk in je feedback. Het is niet nodig om de boodschap ‘groter’ te maken dan het daadwerkelijk is.

Niet: “Sorry, maar wil je voortaan misschien op tijd komen? Het is best wel vervelend als je te laat komt.”

Wel: “Ik verwacht dat je voortaan op tijd komt.”

3.   “Jij moet…”

Het is belangrijk dat feedback wordt gezien als leermoment. Vermijd daarom woorden als ‘moeten’ – het is belangrijk dat de ander zijn gedrag wíl aanpassen en niet moét aanpassen. Houd je feedback bij de feiten, vermijd overdrijven en houd je emoties voor je.

Niet: “Jij moet eens niet zo lui zijn! Ik erger mij mateloos aan die lakse houding van jou!”

Wel: “Ik zou het waarderen als je voortaan een pro-actieve houding toont.”

Vorig bericht Nog steeds veel PAK en metalen in neergedaald stof in IJmond
Volgend artikel Neon-signs gaan AAN in Vervoerregio Amsterdam

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijNoordHolland