Nieuws

Syngenta breidt met overname Floranova verder uit op snelgroeiende Aziatische markten

Syngenta en Floranova blijven als onafhankelijke ondernemingen opereren.


Enkhuizen – Syngenta heeft de overname heeft afgerond van Floranova, een gerenommeerd veredelaar van bloemzaden voor de professionele teler en groentezaden voor de hobbymarkt. Floranova beschikt over een breed portfolio en klanten in meer dan 50 landen.

Floranova werd 40 jaar geleden in het Verenigd Koninkrijk opgezet en heeft zich in de sierteelt tot een sterk merk ontwikkeld dat bekend staat vanwege het optimaal bedienen van telers in gevestigde én nieuwe markten. In 2017 genereerde Floranova een omzet richting 10 miljoen US dollar. Dit met een breed klantenbestand in de Verenigde Staten, Europa, het Midden-Oosten en Azië.

Jeff Colegrave, voorzitter bij Floranova:
“Ik ben trots op de prestaties die Floranova onder mijn aanvoering heeft geleverd: het bedrijf heeft zich op bijzondere wijze ontwikkeld, vooral op de Aziatische markten. De acquisitie van Floranova door Syngenta is uitstekend nieuws voor alle betrokkenen. Floranova zal zich sterker en beter in een zeer competitieve markt kunnen manifesteren.”

Michael Kester, Head of Flowers bij Syngenta:
“We zijn erg blij met deze overname. Telers kunnen hierdoor nog beter inspelen op de veranderende vraag van de consument, die wil kunnen kiezen uit een steeds breder scala aan gewassen. Het aanbod van Floranova aan zaadgewassen, waaronder Pelargonium, Petunia en Begonia, sluit aan bij dat van Syngenta aan en vult bovendien enkele belangrijke hiaten in onze portfolio. Ook brengt de overname ons een onderscheidende productlijn van groentezaden voor de hobbymarkt, verkocht onder het Vegetalis-label.”

Syngenta is met meer dan 2.300 werknemers in de sierteelt een gevestigde speler op de markt voor pot- en perkplanten en bedient vanuit haar hoofdkwartier en faciliteiten voor zaadbehandeling in Enkhuizen telers over de hele wereld. De onderneming staat bekend om de veredeling van innovatieve rassen die uitstekend presteren, zowel bij de professionele teler als op de winkelvloer, maar ook in de tuinaanleg en de groenvoorziening.

Michael Kester: “Het is onze bedoeling om met Floranova als merk verder te gaan en het een belangrijke rol te laten spelen naast ons Syngenta-merk. Daarom blijven zowel Syngenta als Floranova opereren als onafhankelijke bedrijven, met hun eigen distributie en een gedifferentieerd portfolio. Dit biedt interessante, nieuwe kansen om onze algehele aanwezigheid in de wereldwijde bloemenmarkt te versterken.”

Vorig bericht 5 jarig bestaan Seed meets Technology
Volgend artikel Barkaris B.V. (Handelsnaam Barkaris B.V.) in Loosdrecht failliet

Nu op WijNoordHolland