Event

Recordpoging podcasts maken op Dutch Media Week

Week lang alle vormen van media centraal

Recordpoging Dutch Media Week

Hilversum,
Tijdens Dutch Media Week staan een week lang alle vormen van media centraal: van radio en tv tot games en social media. Een nog relatief nieuw medium dat de laatste jaren enorm in populariteit is toegenomen, is de podcast. Tijdens de 7e editie van Dutch Media Week wordt dit medium uitgebreid in de spotlights gezet door middel van een recordpoging podcast maken waarbij, met de hulp van vele bekende en onbekende podcasters, totaal zo’n 200 uur onafgebroken podcasts worden gemaakt. De recordpoging begint op zaterdagochtend 1 oktober en wordt afgesloten door cabaretier en schrijver Vincent Bijlo op zondagmiddag 9 oktober.

Een podcast (een samenvoeging van de woorden iPod en broadcast) is een uitzending die wordt opgenomen, zodat deze geluisterd kan worden op elk moment. Het is vergelijkbaar met een radio-uitzending, maar dan eentje die op elk gewenst moment kunt streambaar is. Er is bovendien ook de mogelijkheid om te abonneren op uitzendingen, zodat de nieuwste afleveringen automatisch in een persoonlijke bibliotheek terechtkomen. Podcasts zijn er in allerlei vormen: van talkshow tot educatieve training en van audiodrama tot documentaire. De podcasts die worden opgenomen tijdens de recordpoging van Dutch Media Week zijn gratis bij te wonen en vinden plaats op diverse bijzondere locaties binnen Hilversum.

Bekende podcasts

Tijdens Dutch Media Week wordt van zaterdag 1 oktober 8:00 uur tot en met zondag 9 oktober 16:00 uur onafgebroken, dus dag en nacht, podcasts gemaakt. Er doet dan ook een groot aantal podcasters mee aan de recordpoging, waaronder Bastiaan Meijer van de PodBast, de Lesbische Liga Podcast, VINK, Televisië, Content Wars, televisiekenners Ron Vergouwen en Bjorn Bouwens met hun podcast Daar bleef je voor thuis!, Bert Kranenbarg met zijn podcast RadioReuzen en de Boer Zoekt Podcast over het populaire tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Vincent Bijlo is op de eerste dag te horen met een podcast over de geschiedenis van podcast maken en zal de recordpoging -hopelijk succesvol- afsluiten op zaterdag 9 oktober.

Ruimte voor nieuw talent

Dutch Media Week biedt elk jaar veel ruimte aan jong mediatalent, zo ook tijdens de recordpoging podcast maken. Zowel doorgewinterde veteranen als podcasters in spé die hun skills willen laten zien en een uitzending van minimaal 30 minuten kunnen produceren, kunnen zich opgeven via de website van Dutch Media Week. Na een selectie maken zij vervolgens kans op hun eigen timeslot tijdens de recordpoging podcast maken.

Kijkje achter de schermen

Tijdens het jaarlijkse mediafestival Dutch Media Week staat van 3 tot en met 9 oktober de impact van media op het dagelijks leven centraal en kunnen mediaprofessionals zich laten inspireren tijdens een doordeweeks programma boordevol podcasts, talkshows, workshops en toonaangevende sprekers. Nieuw dit jaar zijn de Dutch Media Week Xperience Days, het speciale weekendprogramma waarbij het grote publiek een kijkje mag nemen achter de schermen van het Media Park.

 

Vorig bericht De NIO ET7 is onderweg naar Europa
Volgend artikel WW-uitkeringen Groot Amsterdam 18% gedaald

Nu op WijNoordHolland