De rechter heeft de gemeente in het gelijk gesteld omtrent de voorgenomen sluiting van de kaaswinkel op het Damrak. Sinds 6 oktober vorig jaar is er een gemeentelijk verbod op nieuwe toeristenwinkels, zoals kaaswinkeltjes.
De eigenaar van Cheese Company verzette zich tegen het verbod omdat het contract vóór die datum was ondertekend. Maar volgens de rechter was de winkel op dat moment nog geen kaaswinkel, de transformatie vond pas ná 6 oktober plaats.
De rechter heeft ook ingestemd met de definitie die de gemeente hanteert voor op toeristen en dagjesmensen gerichte winkels. Met de Engelstalige winkelslogan ‘Our cheeses are ready to fly’ was het voor de rechter duidelijk dat Cheese Company zich specifiek richt op toeristen.
Gevolg van de uitspraak is dat betekent dat alle nieuwe toeristenwinkels die na 6 oktober zijn geopend, gesloten mogen worden. Met deze uitspraak voelt de gemeente zich gesteund om de strijd voor een gevarieerd winkelaanbod in het centrum voort te zetten.
Toerisme in goede banen leiden
Met dit zogenaamde voorbereidingsbesluit wil de gemeente de toename van het toerisme in Amsterdam in goede banen leiden en grip krijgen op de groei. Het aantal toeristen en dagjesmensen in de binnenstad neemt toe. In panden die zijn bestemd voor detailhandel verschijnen daarom steeds meer winkels die zich eenzijdig richten op bezoekers. Het gevolg is een verschraling van het winkelaanbod en een afname van de leefbaarheid voor bewoners.