Nieuws

LHH onderzoek: gedrag van leiders die vrouwelijk leiderschap bevorderen

Onderzoeksresultaten werpen een nieuw licht op chronische probleem


Amsterdam
Onderzoeksresultaten werpen een nieuw licht op het chronische probleem van hoe meer vrouwen in leiderschap kunnen worden bevorderd en wat succesvolle organisaties anders doen om echte vooruitgang te boeken.

Februari 2019: De katalysator voor het verhogen van vrouwen in organisaties komt neer op wat managers en leiders elke dag doen, volgens een nieuwe studie gepubliceerd door talentontwikkeling- en transitiebedrijf Lee Hecht Harrison. Het dagelijks gedrag van de people managers die bekend staan als ambassadeurs van vrouwelijk talent, heeft de grootste impact op het vermogen van een organisatie om vrouwen in hun leiderschapspijplijnen te krijgen en te houden.

De nieuwe studie van LHH wijst op de frustratie die organisaties ondervinden in hun vermogen om dit probleem aan te pakken en benadrukt wat nodig is om de inclusieve werkplaatsen te creëren die vrouwen nodig hebben om vooruitgang te boeken. De bevindingen tonen aan dat 58% van de bedrijven gelooft dat het bevorderen van vrouwen een kritieke zakelijke kwestie is, terwijl 76% van die organisaties niet tevreden is met hun vermogen om middels individuele acties, organisatorische praktijken en culturele aspecten de genderdiversiteit te cultiveren en vrouwen in leiderschap verhogen.

Het top vijf gedrag dat people leaders laten zien om vrouwelijke talenten te bevorderen die een echt verschil maken zijn:

1. Zorg voor coaching en feedback die het zakelijk inzicht vergroten

2. Ondersteuning van flexibiliteit om werkschema’s of werklocatie te beheren

3. Zorg voor een gelijke toegang tot zinvolle stretchprojecten die zijn gekoppeld aan strategische bedrijfsdoelstellingen

4. Geef vrouwen exposure en profiel aan senior leiders en beleidsmakers

5. Werven en promoten vanuit een diverse pool van kandidaten

Over het onderzoek

In 2018 onderzocht Lee Hecht Harrison wat werkt, wat niet en wat de meeste impact heeft om bedrijven te helpen de inclusieve werkplekken te creëren die vrouwen nodig hebben om vooruitgang te boeken. Het onderzoek is samengesteld uit een online enquête van meer dan 500 personen uit Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, die leidinggevenden en leidinggevenden vertegenwoordigen die verantwoordelijk zijn voor het helpen van hun organisaties bij het opzetten van sterkere leiderschapspijplijnen. Er was een dwarsdoorsnede van meer dan 20 bedrijfstakken vertegenwoordigd en organisaties varieerden in grootte van minder dan 250 werknemers tot meer dan 10.000 werknemers. Een kopie van het volledige rapport kan hier worden gedownload.


 

Vorig bericht Amsterdamse Usabilla voor 80 miljoen dollar naar SurveyMonkey
Volgend artikel Samenwerking ziekenhuis en roc’s met VIP-opleiding

Nu op WijNoordHolland