Nieuws

Keurmerk voor lokale ondernemer

Tegen eenzijdige winkelaanbod.


AMSTERDAM – Stichting De Goede Zaak Amsterdam steekt lokale zelfstandige ondernemers een hart onder de riem en helpt met hun zichtbaarheid. De stichting deelt keurmerken uit aan ondernemers die bijdragen aan een divers winkelaanbod.

Het keurmerk ‘De Goede Zaak Amsterdam’ onderscheidt lokale ondernemers en brengt hen zichtbaar op straat onder de aandacht. Met een sticker op het raam en met een keurmerkbordje met logo voor in de etalage of de winkel. De bedoeling is dat consumenten bewuster gaan winkelen bij deze ondernemers. ,,Het is een erkenning voor de lokale ondernemer’’, legt Yet ten Hoorn uit van stichting De Goede Zaak Amsterdam uit. ,,Ondernemers hebben het moeilijk. De huren schieten omhoog en zijn voor de kleine zelfstandige ondernemers niet meer op te brengen.’’

De stichting pleit voor diversiteit in de winkelstraten. Niet alleen voor de ondernemers die in de problemen komen, maar ook voor de leefbaarheid in de buurten. ,,Zo blijft de stad op de lange termijn aantrekkelijk voor iedereen. Zowel voor bewoners als voor bezoekers. Als we het aan de marktwerking overlaten dan verliezen we de kleine ondernemers. En dat terwijl 90 procent van de Nederlandse economie draait op het midden- en kleinbedrijf!’’

Tegen eenzijdige winkelaanbod

Ten Hoorn en de stichting strijden tegen het eenzijdige winkelaanbod door juist de aandacht te vestigen op de mooie zaken die er ook nog zijn. Inmiddels hebben 198 Amsterdamse ondernemers het keurmerk ontvangen. ,,Ik ben verrast over het aanbod dat er nu nog is. Er zijn gelukkig nog veel mooie ondernemers. Maar ik merk ook dat de ondernemers heel wisselend denken over de toekomst. Ik heb ook een keurmerk overhandigd aan een ondernemer die me vertelde dat zij net had besloten de zaak te sluiten. Voor haar is het keurmerk een kroon op haar werk.â€

Het keurmerk wordt uitgedeeld aan ondernemingen die echt iets toevoegen in de buurt. Daarbij wordt gekeken naar het aanbod en naar de bedrijfsvoering. ,,Het is de bedoeling dat bezoekers hun favoriete zaak aandragen voor het predicaat. Het mooist is natuurlijk om deze ondernemers te verrassen met een keurmerk. Maar zij mogen zichzelf ook opgeven.’’ Opgeven kan via de website.

Vorig bericht Pitch uw duurzame Amsterdam!
Volgend artikel Eveline van der Weerdt nieuwe financieel directeur Hoorne Vastgoed

Nu op WijNoordHolland