Nieuws

Horeca exploitant HMSHost International boekt omzetstijging van 19 procent

Marktleider groeit op luchthavens, stations en in winkelcentra


Schiphol – HMSHost International, de wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers, heeft de omzet het afgelopen jaar met 19 procent zien groeien tot €512 miljoen. In 2016 bedroeg de omzet nog €437 miljoen.

In Nederland is HMSHost actief op 80 locaties op luchthaven Schiphol en exploiteert het bedrijf horecaformules op 17 Nederlandse stations, 4 locaties op Rotterdam-Den Haag Airport, 7 locaties in Designer Outlet Roermond en 3 locaties in Hoog Catharijne in Utrecht.

Groei werkgelegenheid

In Nederland steeg de omzet van 174 miljoen naar 212 miljoen, een toename van 21,4 procent. De omzet van de 80 horecalocaties op Schiphol steeg met dubbele cijfers harder dan de 7,7 procent groei van het aantal passagiers. De omzet op de 7 horecalocaties in het Outletcentrum Roermond nam zo sterk toe dat de werkgelegenheid hier in 2017 groeide van 150 naar 250 arbeidsplaatsen.

De stijgende lijn zet zich ook in het eerste kwartaal van 2018 voort. De eerste drie maanden steeg de omzet van HMSHost International van 141 miljoen naar 168 miljoen euro, een stijging van 19,2 procent.

42 vliegvelden en 21 treinstations

HMSHost International (9.957 werknemers, waarvan 3.611 in Nederland) is een onderneming die in de afgelopen vijftig jaar is uitgegroeid tot wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. HMSHost International is wereldwijd actief op 42 vliegvelden en 21 treinstations. HMSHost International is onderdeel van het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Autogrill.

In Nederland voert HMSHost International eigen merken en daarnaast exploiteert het bedrijf bekende franchiseformules als Starbucks en Burger King. Maar HMSHost International tekent ook voor de exploitatie van de La Place-vestigingen op Schiphol en NS-stations. HMSHost International haalde afgelopen jaar drie succesformules naar de ‘stadskamer’ van het sterk groeiende Utrechtse Hoog Catharijne: LEON, Comptoir Libanais (Libanese keuken) en The Burger Federation.

De drie P’s van consumentengedrag

“Veranderend consumentengedrag zien we in de drie P’sâ€, aldus Walter Seib, CEO van HMSHost International. “Personalisatie van eten, mensen willen bijvoorbeeld hun eigen sandwich kunnen maken. Premiumsation, het upgraden van eten. De consument stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit. En als derde (mobiliteit) portability, de reizigers willen hun eten in toenemende mate kunnen meenemen.â€

 

Vorig bericht Europa loopt warm voor Noord-Hollands groen strooizout
Volgend artikel FleuraMetz wijzigt bestuursstructuur

Nu op WijNoordHolland