Nieuws

Havens in MRA: minder steenkool en olie, meer bouwmaterialen

De overslag in het Noordzeekanaalgebied van de zeehavens is in het eerste halfjaar van 2018 met 5,1% gedaald.


Foto: Havenbedrijf Amsterdam

Amsterdam – De overslag van de containeroverslag steeg in deze periode juist flink. Ook de cruisevaart zit in de lift.

De daling in Amsterdam is in het eerste half jaar veroorzaakt door twee ladingstromen: steenkool en olieproducten. Tegenover de daling van deze ladingstromen, staan belangrijkste stijgers. Dit geldt met name de overslag van agribulk en bouwmaterialen als zand en grind. De containeroverslag steeg eveneens flink. Het aantal zeeschepen dat het Noordzeekanaalgebied bezocht, steeg naar 3.938 (+6,2%).

Meer containeroverslag en cruisevaart

Het aantal zeecruiseschepen dat Amsterdam in het eerste halfjaar bezocht, bedroeg 74 (tegen 53 vorig jaar). Het aantal riviercruiseschepen steeg in het eerste halfjaar van 2018 naar 1.272 (+25%). Dit waren er vorig jaar in dezelfde periode 1.015.

Tweede helft 2018

Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam: “De bouwdrift in Nederland zie je terug in de flinke stijging van de overige droge bulk, waar grind en zand onder vallen. Ook maken we met de komst van Samskip een sterke groei door in containeroverslag en zien we dat de short sea niche waarop wij ons richten, zich sterk ontwikkelt. Voor de rest van het jaar verwachten wij opnieuw groei in deze segmenten. Of er ook sprake zal zijn van een aanhoudende daling van de olieproducten, is moeilijk te voorspellen. Wij zijn een echte internationale handelshaven waardoor geopolitieke ontwikkelingen van invloed zijn op de volumes die onze haven passeren. Olieproducten blijven voorlopig een belangrijke ladingstroom voor ons.â€

Vorig bericht 13 nieuwe faillissementen in Noord-Holland (onder meer Ald Management B.V., Crown Jewels B.V.)
Volgend artikel Break Even vs profitable Content

Nu op WijNoordHolland