Nieuws

Haarlemmermeer krijgt een levend logo

De H speelt een grote rol in het nieuwe logo van samengevoegde gemeente Haarlemmermeer.


HAARLEMMERMEER – De nieuwe gemeente Haarlemmermeer is vanaf de samenvoeging van Haarlemmermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude in 2019 herkenbaar aan een kleurrijke H die voortdurend van gedaante verandert. Dat is de keuze van vijfduizend inwoners en van de beide gemeentebesturen.
Burgemeesters Pieter Heiliegers en Onno Hoes van de twee fusiegemeenten maakten dit maandag 26 maart bekend.

Pieter Heiliegers:

“Wij zijn blij met dit ontwerp, Iedereen die woont en werkt in de beide gemeenten heeft zijn voorkeur kunnen uitspreken en dat was een belangrijke wens van de gemeenteraad van Haarlemmerliede en Spaarnwoude.”

 

Onno Hoes:

“De gekozen huisstijl is herkenbaar en laat de diversiteit van de gemeente zien. Bovendien leent de huisstijl zich goed voor digitale toepassingen.”

Ook onthulden de burgemeesters de naam van het bureau dat het logo en de concepthuisstijl heeft ontworpen: TBWANEBOKO, bekend van hun tv-commercials, formats en ‘corporate identities’ voor bijvoorbeeld Albert Heijn, McDonald’s, Staatsloterij en Adidas. Of zoals ze zelf zeggen: “Voor grote merken en merken die groot willen worden.”

Rik Ledder van TBWANEBOKO vertelt wat de gedachte is bij het ontwerp: “Het verhaal van de gemeente Haarlemmermeer is vooral het verhaal van de energie van 31 kernen, samengebundeld in een logo. Het logo moet die energie niet alleen verbeelden, maar ook communiceren. Een logo dat in kleur en vorm zegt: dit zijn wij, met al onze verschillen en al onze dromen. Samen zijn wij de levendigste, kleurrijkste, spannendste gemeente van Nederland.”

“Om de dynamiek van de gemeente te vangen in het beeldmerk, kiezen we voor een logo dat altijd hetzelfde blijft, maar toch verandert. Dat doen we door te spelen met de bouwstenen. De H blijft staan, maar de symbolen zijn elke keer anders. Die staan voor alles wat de gemeente bijzonder maakt. Van het gemaal van Cruquius tot de graanvelden, de Ringvaart en Schiphol. Zo kan het logo in het gemeentehuis bestaan uit andere bouwstenen dan het logo in een nieuwsbrief. En kunnen de symbolen in het logo in Nieuw-Vennep subtiel anders zijn dan in Spaarnwoude. Op die manier is het logo net zo levend en dynamisch als de gemeente zelf.”

“Het uitgangspunt van dit logo is dat het op heel veel verschillende manieren is op te bouwen en toe te passen. Het leent zich bijvoorbeeld goed om een groot object van te maken dat door de gemeente kan reizen bij bijvoorbeeld evenementen. Ook kunnen grijze speelplaatsen en stoepjes opgevrolijkt worden door het plaatsen van tegels met het kleurrijke logo. In digitale media, zoals websites of e-mails, kan het logo ook animeren.”

Trots

En dat is ook het gevoel bij de ontwerpers. Rik Ledder: “Allereerst zijn wij ongelooflijk blij dat ons ontwerp is gekozen, zeker omdat de keuze is gevallen na een uitermate transparant proces waar burgers en bestuurders samen hebben besloten. Als bureau zijn we gewend om zichtbaar werk te maken, maar de nieuwe identiteit mogen ontwikkelen voor zo’n bijzondere gemeente als Haarlemmermeer, die door miljoenen mensen jarenlang aangeraakt gaat worden, is iets heel bijzonders. Met veel trots staan we hier dan ook vandaag.”

Vijfduizend stemmers

Omdat het logo en de huisstijl moeten passen bij de identiteit van de gemeente, hebben de twee gemeentebesturen iedereen die woont of werkt in de twee gemeenten uitgenodigd om te stemmen voor een van drie conceptontwerpen voor de huisstijl. Want wie kan beter beoordelen wat die identiteit van de gemeente is en welke uitstraling daarbij past? In februari kon iedereen in Haarlemmermeer daarom terecht op 25 locaties en op de website en daar stemmen op zijn of haar favoriet. Dat heeft exact vijfduizend geldige stemmen opgeleverd. 44 procent van de inwoners koos voor het ontwerp van TBWANEBOKO.

Hoe verder?

Het logo van de nieuwe gemeente is nu bekend. De kleuren en een aantal voorbeelden van de nieuwe huisstijl op bijvoorbeeld webpagina’s of auto’s van de gemeente ook. De huisstijl wordt de komende maanden in detail verder uitgewerkt. Daarin trekken de nieuwe gemeente en TBWANEBOKO samen op. Over een paar maanden moet dat gereed zijn zodat vanaf 1 januari 2019 de website, auto’s, briefpapier te herkennen zijn aan ‘het nieuwe jasje’ van de nieuwe gemeente Haarlemmermeer.

Dat betekent trouwens niet dat alle logo’s meteen worden vervangen, want het uitgangspunt is om niet onnodig geld uit te geven. Eerst worden uitingen en producten aangepast die echt nodig zijn, bijvoorbeeld officiële documenten en correspondentie en natuurlijk worden ook de kleuren en het logo op de website aangepast. Maar zaken die nog goed gebruikt kunnen worden, worden pas aangepast als ze versleten zijn en echt vervangen moeten worden. Dus ook na 1 januari 2019 kunnen inwoners de oude logo’s nog tegenkomen.

Fusie

De gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Haarlemmermeer vormen per 1 januari 2019 samen de nieuwe gemeente Haarlemmermeer. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. De twee ambtelijke organisaties zijn al samengevoegd op 1 januari 2018. De Tweede Kamer behandelt in april de wet die de gemeentelijke herindeling mogelijk moet maken.

Vorig bericht Oproep: meld belemmeringen circulair ondernemen door regels
Volgend artikel Productbudget internationale bezoekers Amsterdam

Nu op WijNoordHolland