Retail

GiG goes Jumbo: onafhankelijk drankmerk nu bij grote super

Als onafhankelijke Hard Seltzer wist GiG het op te nemen tegen de grote drankbedrijven van Nederland

GiG goes Jumbo: onafhankelijk drankmerk nu bij grote super

Foto: GiG team bij Jumbo

Amsterdam,
Na vier jaar intensief investeren in bekendheid, populariteit en verkrijgbaarheid ligt GiG Hard Seltzer vanaf vandaag bij Jumbo. De blikjes met sprankelende mixen van bruisend water en een vleugje alcohol ontketenden een ongekende revolutie op de ready-to-drink markt.

Als enige nog onafhankelijke Hard Seltzer van Nederland wist GiG het op te nemen tegen de grote drankbedrijven van Nederland – en met succes. Het ambitieuze bedrijf verwacht de verkoop dit jaar te verdubbelen, mede dankzij de distributie via zo’n vijfhonderd Jumbo-vestigingen door heel Nederland. De afgelopen jaren werden miljoenen blikken GiG verkocht en nu de nieuwe fourpacks bij Jumbo in het schap staan is er nog meer ruimte voor groei. Het geheim van dit succes? Goed inzicht, een uitstekend product en gedurfd ondernemerschap.

Met smaak

GiG was de eerste die Hard Seltzer in Nederland introduceerde, de grote merken volgden al snel met een eigen variant. Ondanks de moordende concurrentie wist GiG de markt te veroveren met doorzettingsvermogen en smaak. De Hard Seltzers zijn, net als de grote succesnummers in Amerika, niet volledig suikervrij. Een voor de gezondheid verwaarloosbare 0,5 gram suiker per 100ml maakt voor de smaak een enorm verschil. Daarnaast zijn de blikken royaal – met 330ml hebben ze dezelfde inhoud als bierblikjes. Ondanks de destijds nog relatief lage distributiegraad, bleef GiG de afgelopen jaren hard investeren in marketing. Het merk was aanwezig op de grootste festivals, in horecagelegenheden door heel Nederland en vanaf afgelopen september verkrijgbaar in de Ziggo Dome. Met Jumbo komt daar nu landelijke supermarktdistributie bij.

Zichtbaar en drinkbaar

Bob Ponsen, mede-oprichter van GiG Hard Seltzer, over de populariteit van het merk: “Bij het in de markt zetten van een verfrissend product helpt het om een verfrissende blik te hebben. Omdat we nog niet overal verkrijgbaar waren, hebben we een kosten-voor-de-baten strategie in moeten zetten. We stonden op festivals en evenementen, we ontwikkelden gedurfde campagnes die viraal gingen, we waren overal zichtbaar – en bijna overal drinkbaar. Daarmee hebben we een flink risico genomen, want de mogelijkheid bestond dat we geen landelijke distributie zouden krijgen. Dat Jumbo nu met ons wil samenwerken, is een prachtige bevestiging dat onze aanpak de juiste was. We hebben een goed product met een goed verhaal. GiG zoekt de grens op en die is nog lang niet bereikt. We gaan in Nederland hét merk in ready-to-drink worden. Lekker overal verkrijgbaar, want we gunnen iedereen een GiGje!”

Vorig bericht 15 maart politiek cafe Enkhuizen met minister Micky Adriaansens
Volgend artikel 17 bedrijven failliet in Noord-Holland

Nu op WijNoordHolland