ICT

Eerste AI belastingadviseur in Nederland gelanceerd

Ondernemers kunnen met GekkoBot fiscaal advies inwinnen over belastingen

Eerste AI belastingadviseur in Nederland gelanceerd

Gekko lanceert de eerste AI belastingadviseur chatbot, de GekkoBot. GekkoBot is een praktische toepassing van het Large Language Model van ChatGPT. Hiermee kunnen alle ondernemers op Gekko snel en eenvoudig fiscaal advies inwinnen over belastingen. 

Gekkobot

Gekko bedient al jaren vele zzp’ers en andere kleine ondernemers met gemakkelijk te gebruiken administratieve IT tools en diensten, zoals urenregistratie, het scannen van bonnen, het versturen van offertes en facturen. GekkoBot past goed binnen die productfamilie aangezien het met deze nieuwe AI ChatBot snel en gemakkelijk wordt om vragen te stellen over al deze tools. Niet alleen over hoe ze werken, maar ook hoe ze het beste kunnen worden toegepast op basis van de regels van de Belastingdienst. Joris Docter, Product Owner bij Gekko: “Veel van onze gebruikers laten ons al jaren weten dat ze op zoek zijn naar een slimme en vooral goedkope oplossing voor belastingvragen. Kunstmatige intelligentie is nu zo ver gevorderd dat wij dit nu ook daadwerkelijk kunnen bieden met GekkoBot.”

AI belastingadviseur

ZZP’ers en kleine ondernemers in Nederland hebben grote behoefte aan gemakkelijk en goedkoop toegang tot informatie. Terwijl fiscaal advies vaak lastig, duur en ook tijdrovend is. Voor die groep kan GekkoBot een oplossing bieden. Bovendien past GekkoBot ook binnen de ontzorg-visie van Gekko, waarbij toepassingen van nieuwe en bestaande technieken worden ontwikkeld voor ondernemers. Het ontwikkelen van een AI belastingadviseur op het ChatGPT algoritme is daarmee een goed voorbeeld van een dergelijke toepassing. Chema, CTO bij Gekko: “Gekko heeft in verhouding tot techgiganten als Google en Microsoft maar een heel klein technisch team, en zelfs al hadden we de kennis, we hebben gewoonweg niet de capaciteit om nieuwe technieken als het Large Language Model van ChatGPT zelf te ontwikkelen. Maar we houden dit soort ontwikkelingen nauwlettend in de gaten zodat wij deze technieken wel snel beschikbaar kunnen maken voor onze gebruikers. Praktische toepassingen voor kleine ondernemers zijn tenslotte waar wij goed in zijn en wat onze gebruikers ook van ons verwachten.“

Grote impact

Met deze slimme ChatBot maakt Gekko de volgende stap om de boekhouding voor zzp’ers en kleine ondernemers slimmer en makkelijker te maken door verschillende diensten met elkaar te combineren op één platform. Dit bouwt voort op de kennis die is opgedaan met verschillende koppelingen naar externe partijen die op Gekko mogelijk zijn. Koppelingen naar bijvoorbeeld Mollie (betaallinks bij de facturen), Tink (PSD2 bankkoppelingen) en WooCommerce (koppeling naar webshop verkopen). De verwachting is dat deze laatste koppeling naar ChatGPT nog veel grotere impact zal hebben dan al die andere integraties. Want naast de lancering van GekkoBot, werkt Gekko nu ook al aan een integratie waarbij ChatGPT automatisch boekingen in het systeem verwerkt. Als een soort persoonlijke AI boekhouder. Gekko verwacht dan ook dat dit soort kunstmatige intelligentie de komende jaren een vogelvlucht zal gaan nemen in de diensten die op het netwerk worden aangeboden.

Vorig bericht Vraag naar personeel in detailhandel verandert
Volgend artikel Nieuwe resultaten luchtkwaliteit Noord-Holland

Nu op WijNoordHolland