ICT

Digitale tool voorkomt per maand 1500 belletjes naar meldkamers voor gepland ambulancevervoer

Door gebruik van digitale tool VIPLive Gepland Vervoer

digitale meldkamer

VIPLive Gepland Vervoer, Topicus

Meldkamers in de regio’s Amsterdam, Haaglanden, Zeeland en Oost-Brabant kunnen de vraag naar gepland ambulancevervoer beter reguleren door het gebruik van de digitale tool VIPLive Gepland Vervoer. Zo zijn de afgelopen maand 1500 aanvragen online per maand gedaan die anders telefonisch doorgegeven zouden worden. Dit vermindert de druk op het telefonische verkeer en zorgt voor meer efficiëntie op de meldkamer. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van Topicus Ambulancezorg.

VIPLive Gepland Vervoer is een online portaal van Topicus waar ziekenhuismedewerkers digitaal een ambulance kunnen aanvragen voor gepland ambulancevervoer. De digitale aanvraag vervangt de telefonische aanvraag. Bij een telefonisch aanvraag worden de NAW-gegevens uitgevraagd, maar moeten ook medische zaken worden uitgevraagd om de juiste inzet van vervoer te bepalen.

Met VIPLive Gepland Vervoer wordt de wachttijd voor de aanvrager in het ziekenhuis verkort en het kost minder capaciteit op de meldkamer. Voor patiënten en medewerkers in het ziekenhuis is er meer inzicht in de verwachte aankomsttijd van de geplande ambulance. In 2019 nam de regio Haaglanden VIPLive Gepland Vervoer, toen onder de noemer Ambuplanner, in gebruik, later gevolgd door de regio’s Amsterdam, Zeeland en Oost-Brabant.

Nieuwe versie

Gemiddeld worden er per dag ongeveer 50 online aanvragen gedaan voor VIPLive Gepland Vervoer. Deze aanvragen worden verdeeld over de regio’s Amsterdam en Haaglanden (1300 aanvragen de afgelopen maand in totaal) en de meldkamers in Zeeland en Oost-Brabant (circa 200 aanvragen). Dit illustreert de groeiende erkenning van de efficiëntie van VIPLive Gepland Vervoer.

Renate Bongaards, Manager Ambulancezorg bij Topicus Ambulancezorg: “De complexiteit van zorgvragen bij regionale ambulancevoorzieningen en ambulancezorg meldkamers neemt toe. Dit leidt tot meer druk op de meldkamer- en ambulancecapaciteit in Nederland. Het is fantastisch om te zien dat we met deze tool deze druk kunnen verlichten.”

Topicus blijft in samenwerking met partner DigiDok investeren in de verdere ontwikkeling van het platform, onder andere met de lancering afgelopen januari van een vernieuwde versie. Hiermee kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd een aanvraag doen in VIPLive Gepland Vervoer. Ook zijn er in het uitvraagprotocol regionale verschillen verwerkt, om flexibiliteit te creëren voor betrokken meldkamers. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid geoptimaliseerd en is het medische gedeelte van het aanvraagproces verbeterd, met onder andere een dynamische Early Warning Score. Ook zijn diverse beslisregels toegevoegd in het systeem.

Vorig bericht Circle8 Group neemt Duitse arbeidsbemiddelaar Koenigstein over
Volgend artikel Bedrijven worstelen met hybride werken

Nu op WijNoordHolland