Gemeenten in Noord-Holland presteren op nationaal niveau bovengemiddeld bij het beantwoorden van vragen per e-mail. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten onlangs werden benaderd met een eenvoudige vraag. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.
Noord-Holland bij drie best presterende provincies
In de provincie Noord-Holland beantwoordde 77 procent van de gemeenten een eenvoudige vraag binnen de toegestane responstijd van twee werkdagen. Hiermee presteren Noord-Hollandse gemeenten aanzienlijk beter dan vorig jaar, toen 64 procent van de gemeenten binnen de toegestane tijd reageerde. Noord-Holland behoort dit jaar tot de drie best presterende provincies, samen met Zeeland en Groningen. Zestien procent van de gemeenten heeft een eenvoudige vraag na drie weken niet beantwoord. Dat is hetzelfde percentage als vorig jaar en één procentpunt onder het landelijk gemiddelde. Het betreft de gemeenten Diemen, Drechterland, Enkhuizen, Oostzaan, Velsen en Wormerland.
Minder gemeenten sturen een ontvangstbevestiging
Meer dan de helft van de gemeenten (59 procent) stuurt geen ontvangstbevestiging na ontvangst van een e-mail. Dat is een stijging van maar liefst achttien procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Noord-Holland stuurt hiermee gemiddeld minder vaak een ontvangstbevestiging dan andere Nederlandse gemeenten.
Bereikbaarheid en privacy
36 procent van de Noord-Hollandse gemeenten heeft geen e-mail op de website vermeld, terwijl dit vorig jaar nog 30 procent was. Dat is twaalf procentpunt boven het landelijk gemiddelde. Alleen in Zuid-Holland zijn er meer gemeenten zonder e-mailadres op de website. Echter, maar vijf procent van de gemeenten in Noord-Holland stelt het verplicht om bij het algemene contactformulier persoonlijke gegevens te delen. Hiermee behoort Noord-Holland samen met Overijssel en Zeeland tot de klantvriendelijkste provincies.


