Nieuws

BIZ Rieker Business Park organiseert eigen OV

Op 19 april werd de uitslag van de BIZ-draagvlakmeting bekend.


Amsterdam heeft er maar liefst veertien BIZ-gebieden bij. Een van die nieuwe BIZ’en is het Rieker Business Park. Deze BIZ investeert in een aangepaste dienst voor openbaar vervoer die werknemers in de buurt op hun werk afzet.

Aanvullend openbaar vervoer

Stichting Samenwerkende Bedrijven Rieker Business Park (SSBR) heeft zich hard ingezet voor de oprichting van BIZ. Hier betalen de bedrijven in het gebied samen voor een aanvullende dienstregeling die wordt uitgevoerd door het GVB. “Metrohalte Henk Sneekvliet is voor de werknemers op het bedrijventerrein het dichtstbijzijnde station, maar dit is voor veel werknemers nog ver lopen naar kantoor”, legt BIZ-voorbereider Leontine Oerlemans van het SSBR uit. “Dit vinden we onveilig voor mensen die regelmatig overwerken en ’s avonds laat naar huis moeten. Een pendelbus rijdt iedereen rond.”

Innovatieve BIZ

De pendelbus werkt met een app die precies laat zien waar de bussen staan en hoelang het duurt voordat er een bij de bushalte arriveert. Het past bij de ambitie van de nieuwe BIZ, die innovatief wil zijn. “Met de app kunnen we inzichtelijk maken hoeveel reizigers gebruikmaken van de verbinding. Als wij kunnen aantonen dat het veel wordt gebruikt, dan moet het mogelijk worden om de reguliere dienstregeling van het GVB aan te passen. We onderzoeken nu ook de mogelijkheid voor een verbinding van het bedrijventerrein naar Schiphol.”

Juiste moment voor een BIZ

Het Rieker Business Park is een bedrijventerrein met een grote variatie aan bedrijven. Van grote internationale organisaties als PwC en IBM tot kleine creatieve startups. Het was tot nu toe lastig om tot gezamenlijke afspraken te komen. “Veel bedrijven verhuisden de laatste jaren naar en uit het bedrijventerrein. Daarom was het nooit mogelijk om een BIZ te vormen. Nu was het juiste moment en de instelling van de BIZ zorgt ook voor meer continuïteit.”

Ambitie gericht op duurzaamheid

Passend openbaar vervoer heeft voor de nieuwe BIZ nu prioriteit. Over een jaar stemmen de deelnemende partijen opnieuw voor de BIZ. Dan gaat het over een duur van vijf jaar. “We willen ons dan ook richten op duurzaamheid. Het doel is om in 2019 elektrische bussen in te zetten en in de verdere toekomst zelfs autonome bussen. Dat zijn bussen zonder chauffeur. We zoeken dan ook andere duurzame projecten, zoals Zero Waste. Dat betekent dat je geen afval creëert omdat je er anders mee omgaat. Hergebruiken van afval in plaats van scheiden. De compostmachine die door PwC in gebruik is genomen is daar een voorbeeld van.”

Vorig bericht Schiphol blijft verboden gebied voor taxironselaars
Volgend artikel Konica Minolta neemt IT-bedrijf Aurelium over

Nu op WijNoordHolland