SQR verkoopt 895 verschillende domeinen, shared hosting, e-mail, SSL-certificaten en servers tegen een scherpe prijs met telefonische ondersteuning. Bij de Cyso Group willen onze successen vieren. Onze nominatie voor de FD Gazellen Awards zouden wij dan normaal gesproken op vrijdagmiddag vieren in onze bedrijfsbar met een bitterbal, een biertje en een speech. Bij mooi weer steken wij de BBQ ook nog even aan. Maar het zit er niet in, en dus ziet u hier een mooie foto van de online borrel.
Sven Visser
“Graag vertel ik iets over hoe wij tot FD Gazelle zijn gekomen.”
“In 2015 had Cyso een probleem. De producten waar het allemaal mee was begonnen (1997) werden steeds minder verkocht en de bijdrage aan de omzet daalde hard. Zo hard dat het maar de vraag was of de productgroep nog bestaansrecht had. Een domeinnaam registeren, webhosting of email regelen deed de concurrentie goedkoper, sneller, eenvoudiger, simpelweg beter. In 2016 kwam er een overnamekandidaat voorbij waar naast goede klanten voor Cyso, ook een flink stuk domeinen en webhosting in zat. Maar ook daar was die productgroep krimpende. Dus wat moet je gaan doen?
Zelf heb ik grote affiniteit met de productgroep en zag ik veel concurrentie opgekocht worden en tot zielloze organisaties worden gemaakt. Aan de andere kant waren er meer dan 2000 mini bedrijfjes die hetzelfde deden, maar op niet efficiënte manier. De top 10 van hostingbedrijven hebben een redelijk formaat, maar daarbuiten valt het wel tegen. Kortom, in mijn hoofd, het zou relatief eenvoudig moeten zijn om een top 25 speler te worden. Onze overnamekandidaat zou een hele BV betreffen en dus werd 1 = 1 opgeteld. We nemen de BV over, plaatsen de klanten in de juiste BV en gaan. Wel leek het ons verstandig om de techniek ‘even’ opnieuw te doen om dezelfde voordelen te hebben als de competitie en geen last te hebben van legacy IT (ongenuanceerd, de wet van de remmende voorsprong). Dat even nieuwe techniek werd 1 jaar, daar kan ik een ander artikel over schrijven. Binnen Cyso waren er nog een paar liefhebbers van deze productgroep. Dus met een nieuwe BV, nieuwe IT, een paar liefhebbers en een zak geld zijn wij aan de slag gegaan. En stiekem werd ook de Cyso Group gevormd, want Cyso werd gesplitst.
Omdat hosting niet langer draait om techniek, maar om klantvriendelijkheid, hebben wij de organisatie volgens de Scrum methodiek ingericht. Dat betekent veel vrijheid voor de medewerkers, en elke 2 weken een sprint opleveren. Elke 2 weken opnieuw moeten er verbeteringen voor de klant zijn. Elke 2 weken willen wij een beetje efficiënter draaien. Bij elke vraag van de klant bedenken wij of het weg geautomatiseerd kan worden. Als dat niet lukt, kunnen wij dan een instructievideo of pagina maken? In het begin kregen wij 1 bestelling per 2 dagen op doordeweekse dagen, toen werd het 1 bestelling per werkdag, toen kwamen er standaard bestellingen in het weekend bij en tegenwoordig, tja sorry, bedrijfsgeheim.
Naast een constante drang tot verbetering kan ik het niet over succes hebben zonder de mensen van de supportdesk te noemen. Waar veel concurrenten kiezen voor e-mail only support (handig als je e-mail niet werkt…) zitten zij klaar om in gemakkelijke taal de klanten te ondersteunen met het inrichten van een nieuw pakket of misschien nog wel vaker, bij het migreren van een bestaande website of e-mailpakket. Overigens hoeft u mij niet op mijn woord te geloven, kijkt u maar op Trustpilot waar de klanten hun reviews achterlaten.
In 2020 hebben wij een aantal overnames mogen doen en hebben wij dankzij Corona gezien hoe belangrijk het online domein is. Ook in 2020 zien wij dan ook een stevige groei. Tegelijkertijd proberen wij in deze tijden het nieuwe normaal te vinden met thuiswerken, met nieuwe concepten om het mensen gemakkelijk te maken online te ondernemen en de prijzen scherp te houden. Om op die manier geen top 25 speler te worden maar een top 10 speler! Maar eerst maar eens ook een FD Gazelle in 2021 binnenhalen.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl