Branchevereniging

Winter-WK onder werktijd: Oranje-fan blij met thuiswerk optie

Peil.nl onderzoekt favoriete snacks van WK-kijkers

Winter-WK onder werktijd: Oranje-fan blij met thuiswerk optie

Foto: VBZ

Den Haag,
Gisteren (20 november( is het WK Voetbal (voor heren) begonnen in Qatar. Een editie waaromheen veel te doen is geweest. En dat heeft invloed op het animo om te kijken: waar 30% van de Nederlanders aangeeft nooit WK´s te kijken, is er nu ook een categorie van 17% die puur uit principe niet gaat kijken. Oftewel, bijna drie miljoen Nederlanders extra kijkt niet vanwege de controverse rond het gastland. Gevraagd naar welk land de meeste kans op de bokaal zou maken, komt Brazilië – de nummer een in de FIFA-ranking – overtuigend uit de bus (11%). Althans, volgens de mannen. De vrouwen geven Duitsland en Nederland meer kans op de eindzege. Zuiderbuur België – de nummer twee in de FIFA-ranking – komt er bekaaid van af: slechts 2% heeft geloof in hun kunnen.  

In opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, heeft Peil.nl afgelopen weekend een representatieve peiling gehouden onder 4.200 respondenten door het hele land.

Werk en fun combineren

De Nederlandse wedstrijden in de groepsfase van het WK zijn onder werktijd voor Nederland. Echter, de voetbalfan die onder haar of zijn werktijd moet kijken, weet goed te improviseren: met collega´s op het werk kijken (7%), onderweg naar huis (2%), eerder van werk naar huis (6%) of lekker tijdens het thuiswerken (13%). Vooral voetbalfans met een inkomen van 2x modaal of meer kiezen ervoor (of hebben meer mogelijkheden om) eerder van werk weg te gaan of thuis te werken. Die thuiswerkende kijkers zijn sterker vertegenwoordigd onder stemmers op VVD, D66 en Forum.

Kritisch snacks inkopen

Tijdens het voetbal kijken wordt natuurlijk genoten van hartige lekkernijen; chips (32%), kaas (24%) en bitterballen (22%) zijn immer populair, gevolgd door noten (16%), worst (15%) en zoutjes (11%). Overigens, 17% van de kijkers laat ook de zoete snacks niet staan, zoals koek, snoep, chocola en cake. Dit jaar wordt wel scherp naar de prijzen van deze lekkernijen gekeken, maar liefst acht op de tien (79%) koopt kritischer in dan voorheen. Voetbalfans uit het noorden van Nederland of met een lager dan modaal inkomen zijn daar het meest alert op. Tegelijk let ongeveer een op de drie fans (33%) ook op de extra kilo´s: vooral ChristenUnie-stemmers (54%) houden rekening met calorieën en hoeveelheden suiker en zout.

Favoriete snack en politieke kleur

Peil.nl vroeg ook naar de favoriete snacks op basis van stemgedrag, wat het nodige onderscheid opleverde. Chips zijn niet weg te denken bij D66-stemmers (42%), kaas is het meest in trek bij de CDA-aanhang (33%) en bitterballen en kaassoufflés kunnen op de `onvoorwaardelijke´ steun van de Forum- en PVV-aanhang rekenen (26%). Noten op tafel maken de VVD-stemmers blij (20%), terwijl voetbalfans met een voorkeur voor de Partij voor de Dieren het meest trouw aan vega(n) producten (22%) zijn.

Vorig bericht D-Link Benelux stelt Menno Langedijk aan als Sales Manager Benelux
Volgend artikel Techleap.nl start Investor Advisory Board

Nu op WijNoordHolland