Nieuws

Week voor Valentijnsdag zorgt voor topomzet bloemenveiling

Royal FloraHolland verhandelt dubbel aantal bloemen als in een normale week


Rode Rozen

De week voor Valentijnsdag is één van de drukste weken van het jaar. In deze periode worden 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten verhandeld. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week.

Rozen, tulpen en Chrysanten in een roodtint zijn in deze periode veruit het populairst. FloraHolland verhandelt in de periode voor Valentijnsdag 80 miljoen rozen, 100 miljoen tulpen en 23 miljoen chrysanten. Ook planten zijn populaire Valentijnsgeschenken, waaronder 3,5 miljoen orchideeën, 1,7 miljoen potrozen en 500.000 anthuriums.

Valentijnsboeketten

In Nederland is Valentijn een topdag voor het bloemistenkanaal. Volgens de marketing- en salesmanager van Fleurop lieten mensen vorig jaar massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een flinke omzetstijging. Fleurop Nederland pakt daarom in 2018 uit met een speciale serie Valentijnboeketten. Ze spelen uiteraard in op de uiting van de klassieke, romantische liefde, maar daarnaast ook op het boeket dat je stuurt als blijk van waardering voor een dierbare.

Rozen over de grens

Ook in de belangrijke afzetmarkten zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, verwennen mensen hun dierbaren op Valentijnsdag met een bos bloemen.

In Frankrijk blijkt uit onderzoek van TNS dat het afgelopen jaar 1 miljoen huishoudens bloemen of planten voor hun geliefde kochten waarbij de roos veruit het populairst is met 74 procent van de totale uitgaven. De orchidee staat op 14 procent, gevolgd door de lelie met 8 procent.

Fransen kochten voor 80 procent snijbloemen, 16 procent bloeiende kamerplanten en vier procent werd besteed aan overige kamer- of tuinplanten. De meeste aankopen verrichten de Fransen bij de bloemist: 63 procent, gevolgd door de supermarkt met 18 procent en 7 procent koopt bloemen en planten in het tuincentrum.

Valentijnsdag gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Duitse consument. Uit onderzoek van de Fachverband Deutscher Floristen blijkt dat vooral mannen dan bloemen kopen. De voorkeur gaat uit naar rozen (57 procent), gevolgd door voorjaarsboeketten (31 procent) en arrangementen (6 procent). De Duitse consument besteedt bij de Duitse bloemist gemiddeld een bedrag tussen de 20 en 30 euro.

Vorig bericht Noord-Hollandse gemeenten zetten app in om burgerparticipatie te verhogen
Volgend artikel Nieuwe zeesluis, update van de werkzaamheden

Nu op WijNoordHolland