Nieuws

Takeaway nog steeds 40 miljoen euro verlies

De concurrentie van Takeaway zal ook gaan toenemen.


AMSTERDAM – Takeaway gaat dit jaar last krijgen van zwaardere concurrentie, van onder meer branchegenoot Delivery Hero in Duitsland. Dat constateren analisten van RBC woensdag in een reactie op de jaarcijfers van de onderneming.

Jitse Groen, CEO of Takeaway: “2017 was een jaar met een enorme order- en omzetgroei. Het was
tevens een jaar waarin we zwaar investeerden in marketing, onze restaurant bezorgservice Scoober,
product ontwikkeling en verdere professionalisering van het bedrijf. We zijn nu verreweg het
grootste merk voor levering van voedingsmiddelen in de Toonaangevende markten, welke positie
essentieel is om te groeien naar winstgevendheid. Vanwege deze sterke groei, daalden de verliezen
in de tweede helft van 2017 en we verwachten een verdere daling in 2018. ”

De marketingkosten gingen van 82 miljoen naar 116 miljoen euro, wat een van de redenen is van het de nog steeds grote verliezen.

De omzet van Takeaway (moederbedrijf van Thuisbezorgd), is in 2017 met 49 procent gestegen naar 166 miljoen euro. Duitsland alleen al groeide 57 procent. Maar het verlies steeg naar 40 miljoen euro tegen 30 miljoen in 2016.

Om dat tegen te gaan zullen de kosten en investeringen omhoog gaan, aldus de kenners. Zij verwachten dat dit dan ook enigszins druk zal zetten op de verwachting die de maaltijdbestelsite heeft uitgesproken. Ook extra uitgaven voor het verbeteren van diensten drukken op de prognose, zo denken de marktvorsers.

RBC heeft een underperform-advies op Takeaway, dat omstreeks 09.55 uur 0,4 procent steeg tot 52,90 euro.

Vorig bericht Ambtelijke fusie kost Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo miljoenen extra
Volgend artikel Cees van Boven nieuwe voorzitter De Vernieuwde Stad

Nu op WijNoordHolland