Nieuws

Spreiding toerisme noodzakelijk om groeiend aantal bezoekers op te kunnen vangen

NBTC Holland Marketing: “versterkt en versneld inzetten op spreiding toerisme”


De Tweede Kamer is woensdag in gesprek gegaan met verschillende gemeenten, brancheverenigingen en experts over de spreiding van toerisme in Nederland. Hieruit moet duidelijk worden wat de oplossingen zijn om de drukte te verspreiden.

In 2017 hebben 17,6 miljoen internationale bezoekers ons land bezocht. Momenteel bezoeken veel gasten Amsterdam, Giethoorn, Kinderdijk, Volendam en andere hotspots, met zwaardere belasting als gevolg. Op basis van prognoses van de Wereld Toerisme Organisatie van de VN, zou Nederland in 2030 zelfs zo’n 25 miljoen bezoekers kunnen verwachten. Verwacht wordt dat veel buitenlandse gasten dezelfde hotspots zullen blijven bezoeken. Voor steden als Amsterdam betekent dat toenemende overlast door toeristen en een eentoniger winkelaanbod.

HollandCity-strategie

Er bestaat al een zogenoemde ‘HollandCity-strategie’, maar NBTC Holland Marketing pleit voor een versneld inzetten op spreiding van toeristen. Dat is volgens de organisatie noodzakelijk zodat steden, streken en dorpen in Nederland bruisend en leefbaar blijven. De verwachte groei biedt een groot sociaal-economisch potentieel en kansen om de positie van steden en streken de komende jaren te versterken.

Spreiding van toerisme werkt

Volgens NBTC werkt de spreiding van internationale bezoekers, zoals onder andere blijkt uit het themajaar van afgelopen jaar: Mondriaan tot Dutch Design. “De landelijke samenwerking rond dit thema, met partners van Drachten tot Bergeijk, is een mooi voorbeeld van hoe we op het moment de focus leggen op spreiding van internationale bezoekers. De afgelopen twee jaar hebben we met ondersteuning van het ministerie van Economische Zaken en partners een eerste start kunnen maken met de ‘HollandCity-strategie’. We merken echter dat er meer nodig is dan alleen vernieuwende promotie van Nederland. We moeten nog steviger aan de slag met onder andere investering in bereikbaarheid, de ontwikkeling van nieuwe en gevarieerde belevingen, passende accommodaties en voorzieningenâ€, aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.

Kansen voor Noord-Holland

De spreiding van toeristen die anders alleen Amsterdam zouden aandoen, biedt veel kansen voor de regio Noord-Holland. Als het aan wethouder Nico Slagter (CDA) van de gemeente Stede Broec ligt, wordt heel de provincie omgedoopt tot Amsterdam. Marketingsbureaus gebruiken vaker de naamsbekendheid van de hoofdstad om mensen uit Amsterdam te krijgen. Zo wordt Muiderslot aangeduid als ‘Amsterdam Castle’ en heet het strand bij Zandvoort voor toeristen inmiddels ‘Amsterdam Beach’. Het nabijgelegen Enkhuizen heeft toeristen veel te bieden op het gebied van watersport maar ook de historie van de Gouden Eeuw en de VOC. Alleen is Amsterdam wel bekend bij de toerist, maar Holland niet.

Oproep aan Rijksoverheid: van knelpunt naar kans

NBTC vraagt aan de Rijksoverheid om de ‘HollandCity-strategie’ samen met de sector verder te versterken en te versnellen met als doel verdergaande spreiding van het groeiend aantal bezoekers. “Samen met de Rijksoverheid en partners willen we op zeer korte termijn middels een deltaplan potentiële projecten en kansen in kaart brengen die bijdragen aan de realisatie van die ambitie. Op die manier kan ons hele land profiteren van de toeristische groei en houden we Nederland leefbaar en geliefd. Zo maken we van een knelpunt een kansâ€, aldus Jos Vranken.

Vorig bericht Ministerie van Defensie shopt 28.000 vierkante meter tijdelijke ruimtes bij Losberger De Boer
Volgend artikel Spooroverbouwing station Zaandam snel van start

Nu op WijNoordHolland