Retail

Online retailers stimuleren klanten om naar fysieke winkel te komen

Nieuwe strategie focust op fysiek winkelbezoek en duurzaamheid

Online retailers stimuleren klanten om naar fysieke winkel te komen

“Slimme online retailers stimuleren hun klanten om naar hun fysieke winkel te komen”, zegt Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates. Terwijl sommige winkels, door factoren zoals faillissementen, uit de winkelstraat verdwijnen, openen andere retailers juist steeds meer fysieke locaties. Retailers die zowel online als offline verkoopkanalen benutten, zetten fysieke winkels strategisch in om klanten aan te trekken en bedrijfsdoelen te bereiken. Door klanten aan te moedigen hun online bestellingen op te halen of te retourneren in de winkel, ontstaat een meer milieuvriendelijke aanpak en tevens een kans om de verkoop te stimuleren. 

Verzendkosten prikkel voor winkelbezoek

Een effectieve manier om consumenten te verleiden tot een winkelbezoek, is door verzendkosten in rekening te brengen voor thuisbezorging, terwijl het ophalen van bestellingen in de winkel gratis is. Door bestelde producten uit de winkelvoorraad te halen en deze klaar te leggen, kunnen retailers deze optie aantrekkelijker maken zonder extra logistieke kosten. De strategie helpt klanten sneller te kiezen voor een bezoek aan de fysieke locatie, wat mogelijk ook leidt tot extra aankopen.

Retourproces vereenvoudigen

Een andere manier waarop retailers hun winkels inzetten, is door het retourproces te vergemakkelijken. Door retourneren in de winkel gratis te maken en een klein bedrag te vragen voor postretouren, wordt de drempel verlaagd om terug te keren naar de fysieke winkel. Eenmaal in de winkel heeft het personeel een extra kans om de klant te verleiden tot het aanschaffen van andere producten. Toch biedt slechts de helft van de retailers deze optie momenteel aan.

Uitdagingen voorraadbeheer

Om fysieke winkels effectief te kunnen gebruiken, is nauwkeurig voorraadbeheer essentieel. Dit helpt om klanten in de winkel goed van dienst te zijn en zorgt ervoor dat bestellingen direct uit de beschikbare voorraad kunnen worden klaargelegd. Toch blijkt dat retailers gemiddeld slechts 70 procent van de tijd nauwkeurig inzicht hebben in hun voorraad. Technologie kan hierbij een belangrijke rol spelen om dit proces te optimaliseren.

Duurzaamheid voorop

Door technologie in te zetten om de online en offline verkoopkanalen beter op elkaar af te stemmen, kunnen retailers niet alleen hun processen verbeteren maar ook bijdragen aan een duurzamer bedrijfsmodel. Efficiëntere processen en meer mogelijkheden voor de klant om naar de winkel te komen, helpen om de CO₂-uitstoot te verlagen en verkoopkansen te benutten.

Vorig bericht Nieuwe herdenkingsmunt onthuld als eerbetoon aan 750 jaar Amsterdam
Volgend artikel Zaanse Ondernemersdag 2024: 100 jaar Zaanstad en de toekomst

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijNoordHolland