Creatie

Ontwerpbureau thonik ontwerpt nieuwe visuele identiteit KRO-NCRV  

Meest uitdagende ontwerpopgave was toepassing van huisstijl voor programma's

Ontwerpbureau thonik ontwerpt nieuwe visuele identiteit KRO-NCRV  

Beeldmateriaal: thonik

Amsterdam, Hilversum,
KRO-NCRV heeft een nieuwe visuele identiteit, ontwikkeld door het Amsterdamse ontwerpbureau thonik. De opdracht was: ontwikkel een krachtige, duurzame en onderscheidende huisstijl die aansluit op de positionering. Een stijl die onmiskenbaar KRO-NCRV is, maar die ook ruimte laat aan de identiteit van ruim 270 individuele programma’s per jaar, op radio, tv en online.

De KRO-NCRV heeft zichzelf enkele jaren geleden een ambitieus doel gesteld. Het wil transformeren van een omroep die enkel programma’s maakt naar een maatschappelijke mediaorganisatie en ervoor zorgen dat het programma-aanbod maatschappelijke impact heeft en aanzet tot actie.

thonik ontwierp het logo, een kernelement in de huisstijl, strak op de positionering. Vanuit het idee: je maakt impact door het brede maatschappelijke midden te bewegen en tot actie aan te zetten. Het nieuwe logo bestaat uit de afkortingen KRO en NCRV, naast elkaar, verbonden door een cirkel. De drie kleuren in de cirkel zijn magenta, groen en cyaan. De warmste kleur van de drie, magenta, staat in het hart. Daaromheen een atmosfeer van groen en blauw. Met deze drie kleuren, die gebaseerd zijn op de schermkleuren RGB, kun je alle kleuren maken. En vanuit deze kleuren is een palet samengesteld van 42 huisstijlkleuren voor gebruik in onder andere communicatiemiddelen zoals in decors, websites en social content.

De opgave

De meest uitdagende ontwerpopgave was de toepassing van de huisstijl voor programma’s. Om te bepalen hoe dat moest, zijn pilotprojecten opgestart met makers van een aantal belangrijke KRO-NCRV-titels, met als belangrijkste vraag: hoe kun je ervoor zorgen dat je aan de ene kant zorgt voor verbinding tussen het programma en KRO-NCRV, terwijl je tegelijkertijd ruimte laat voor de eigenheid van het programma. Dat laatste is belangrijk: elk programma heeft zijn eigen inhoud en sfeer en wordt gemaakt voor een specifieke doelgroep.

Met de keuze voor de cirkel als bindend element, ontstaat een familie van meer dan 270 cirkels. Elke specifieke cirkel is een haakje naar een programma, is een haakje naar KRO-NCRV en zal in de campagne ook terugkomen als het rimpeleffect dat de programma’s hebben in de samenleving,

Samenwerking

Het ontwerpproces voor de visuele identiteit was een project met in de kern Suzan Bloemscheer (Hoofd Communicatie & Merk bij KRO-NCRV), Roel Stavorinus (merk- en designstrateeg namens KRO-NCRV) en Jelleke Raats (projectmanager KRO-NCRV).

De identiteit is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de medewerkers van KRO-NCRV.

Voor de uitwerking op onderdelen werd samengewerkt met de volgende bureaus: De Positioneerders, Holland Centraal (programmavormgeving en socials), Big Orange (soundlogo), Verve (website), Synetic (website) en een pool van ontwerpbureaus voor de specifieke toepassing van de visuele identiteit voor programma’s. Reclamebureau Roorda was verantwoordelijk voor de nieuwe KRO-NCRV-campagne.

Vorig bericht Gebruikte bouwmaterialen krijgen tweede leven met circulaire bouwhub van GP Groot
Volgend artikel Stolperbasculebrug afgesloten: 9 sept. t/m 2 okt.

Nu op WijNoordHolland