Nieuws

Noord-Hollandse gemeenten zetten app in om burgerparticipatie te verhogen

De gemeenten Hollands Kroon Weesp en Nieuw Medemblik hebben een bijzondere bijzondere app gelanceerd, Fixi.


Deze app stelt inwoners in staat om problemen in de openbare ruimte eenvoudig en snel bij de gemeente te melden.

Omgewaaide bomen, wateroverlast, overvolle prullenbakken… Als mensen overlast of ergernissen in hun buurt ervaren, doet lang niet iedereen daar een melding van bij de gemeente. Bellen of naar het gemeentehuis gaan, kost veel tijd. Bovendien wil men graag een melding door kunnen geven op een plaats en moment dat hen uitkomt. Als het melden makkelijker zou zijn, kunnen gemeenten de issues sneller naar tevredenheid verhelpen.

De Noord-Hollandse gemeenten Hollands Kroon, Weesp en Nieuw Medemblik hebben besloten daar wat aan te doen. Met behulp van IT-specialist Decos uit Noordwijk hebben ze de app Fixi in hun gemeenten gelanceerd. Met Fixi kunnen inwoners snel, eenvoudig en nauwkeurig meldingen maken van gebreken in de openbare ruimte. Zij maken een foto van het probleem en dienen deze direct digitaal in bij de gemeente. De melding wordt meteen ontvangen door de gemeente én door de behandelaren, zoals groenvoorziening of gladheidsbestrijding, die er direct mee aan de slag kunnen. Daarmee worden meldingen sneller opgelost en is de tevredenheid van de inwoners hoger, zoals blijkt uit onderzoek van de gemeente Hollands Kroon, de eerste Fixi-gebruiker.

Over Fixi

Met de interactieve (web)app Fixi verhogen gemeenten op laagdrempelige wijze de burgerparticipatie, waar het gaat om het onderhouden van hun buurt. Daarmee worden meldingen sneller opgelost en wordt de tevredenheid van inwoners verhoogd. Meer informatie of zelf een melding maken: www.fixi.nl

Vorig bericht Restaurant De Watertuin krijgt alsnog vestiging in Alkmaar
Volgend artikel Week voor Valentijnsdag zorgt voor topomzet bloemenveiling

Nu op WijNoordHolland