Infra

Nieuwe inrichting voor laatste deel van Oosterzijweg Heiloo

Geen asfalt maar klinkers, snelheidsremmende maatregelen en waterbergende weg

Nieuwe inrichting voor laatste deel van Oosterzijweg Heiloo

Heiloo,
Om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren richten wij ook het laatste deel van de Oosterzijweg opnieuw in. Het deel tussen de Ypesteinerlaan en de Ambachtsweg krijgt een 30km/u inrichting en een duurzame oplossing voor de waterafvoer. Bewoners, Fietsersbond en het Verkeerspanel hebben een bijdrage geleverd bij de totstandkoming van het ontwerp. Het college stelde het definitief ontwerp op 10 september vast. De werkzaamheden starten naar verwachting begin 2025.

Nieuw straatbeeld

Aanleiding voor de herinrichting is de slechte staat van het asfalt, deze is aan vervanging toe. Daarnaast is dit deel van de Oosterzijweg volgens het verkeersbeleid een woonstraat waar 30 kilometer per uur geldt. De huidige inrichting voldoet daar niet aan en wordt daarop aangepast. Het nieuwe ontwerp is klimaatbestendig en houdt rekening met een veranderend klimaat. Ook sluit het ontwerp naadloos aan op de delen van de Oosterzijweg die eerder een nieuwe inrichting hebben gekregen

Belangrijkste veranderingen:

·        De gemeente vervangt het asfalt door nieuwe klinkers. Het gebruik van klinkers is kenmerkend voor een woonstraat waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt, omdat klinkers uitnodigen om langzamer te rijden.

·        Verkeersplateaus worden aangelegd ter hoogte van de kruisingen Dompvloetlaan (noordelijke aansluiting), de Spindel en het Zwarte Laantje. De aanleg van een plateau maakt de kruising gelijkwaardig en daarmee veiliger, waarbij rechts voorrang heeft. Dit zorgt er ook voor dat de snelheid van het autoverkeer vermindert. De kruisingen met de Dompvloetlaan (zuidelijke aansluiting), Limmer Laen en de Groenelaan krijgen geen verhoogd plateau, maar een attentievlak van gele klinkers.

·         Langs dit deel van de Oosterzijweg komt een voetpad over de gehele lengte. Wethouder Rob Opdam: “De herinrichting van dit laatste deel van de Oosterzijweg draagt bij aan een veilige, maar vooral ook duurzame inrichting. Door klinkers aan te brengen en gelijkwaardige kruisingen in te richten, vergroten wij de verkeersveiligheid. Verder is er gekozen voor innovatieve en klimaatbewuste oplossingen, zoals het vasthouden, infiltreren en bergen van water. Dit is opgemerkt door het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier dat voor deze maatregelen 30% subsidie verleende. Een mooie opsteker voor het project en voor een toekomstig duurzaam Heiloo.’’.

Duurzaamheid

In het ontwerp is er veel aandacht voor duurzaamheid. Naast klinkers, die langer mee gaan dan asfalt, komen er nieuwe straatkolken en ledverlichting. Deze straatkolken zijn niet aangesloten op de riolering. Het water zakt direct weg in de ondergrond en gaat daarom niet naar de waterzuiveringsinstallatie. Hiermee besparen wij energie en wordt bij hevige neerslag de wateroverlast beperkt.

Planning en proces

Nu het definitieve ontwerp is vastgesteld starten de voorbereidingen en het plannen van de werkzaamheden. De uitvoering van het project start naar verwachting in het voorjaar 2025 en is medio 2025 klaar. Bewoners krijgen bericht over alle werkzaamheden.

Vorig bericht Alkmaar wordt 95 nieuwe huur- en koopappartementen rijker
Volgend artikel Noord-Holland vraagt geld aan voor PAS-melders Texel

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijNoordHolland